St.Lorenzen 2021

2021

St.Lorenzen

Vrijdagmorgen op tijd vertrokken, eerst naar de kust en dan richting noorden. De Povlakte overgestoken en dan de A22 langs het Gardameer naar Bolzano, het bleef warm tot ruim boven de 30°, maar met de airco aan prima` rijden. We hadden ook Ravenna als optie, waar we al eens waren, maar te warm. Daarom rijden we door naar St.Lorenzen in het Pustertal in Zuid Tirol. Bij Brixen ga je van de autobaan af en dan is het nog maar 25 km het Puster Tal in naar St.Lorenzen. Voor ons nu een rit van 561 km. We hebben de route al tig keer gereden langs de Dolomiten maar het blijft een mooie, maar drukke weg. Om 5 uur komen we op Camping Wildberg aan N46.78027º E11.89845º.

De camping staat helemaal vol, we hebben een plek voor 1 nacht en moeten morgenochtend kijken of er iets vrij komt. We hopen het van harte, we zijn hier zo graag, ‘s winters vooral voor de gasaansluiting, en het dorp St.Lorenzen ligt vlak naast de camping. Er is een grote supermarkt en een pleintje met een goed restaurant waar we vanavond op tijd heen gaan om te eten. En wat ook erg fijn is je krijgt een gratis OV week vervoerskaart waar je zelfs tot in Bolzano mee komt. Tussen de camping en het centrum is het station en in 5 minuten ben je in Bruneck, leuke plaats met nog een oud authentiek centrum.

Even naar de supermarkt(bij de kerk) voor wat boodschappen.

Vanmorgen meteen gevraagd en we kunnen op de plek naast ons weer 2 nachten staan, veel wat nu vrij is is gereserveerd. Is in ieder geval wat en we vinden de plek niet slecht, uitzicht en niks voor ons. We gaan boodschappen doen in het dorp, het is er gezellig, maar zeker niet te druk, er is een rommelmarkt.

Bruneck

Daarna met de trein naar Bruneck, hier is het gelukkig nog allemaal hetzelfde alleen veel meer terrasjes en fietsers, vooral mountainbikers. Het oude centrum heeft nog een paar oude stadspoorten, de oude gebouwen hebben veel mooie ornamenten. Ja het is wat drukker dan we normaal gewend zijn, maar dat is met alles nu in het hoogseizoen. Eten natuurlijk op ons vaste adresje een grote pizza punt, dan wordt het tijd om weer terug te gaan want veel winkels sluiten hier tussen de middag. Wil je het centrum rustig bekijken is zondag ook een prima dag omdat er dan veel winkels gesloten zijn en het veel rustiger is. Supermarkt in het dorp is ook zondags gesloten en sluit ‘s avonds al om 7 uur, weer even wennen allemaal, ander ritme hier.

De winkelstraat in het oude centrum.

Terug op de camping tijd voor de siësta, daarna een beetje gezwommen in het zwembad. Groot is het niet maar het heeft heerlijk koel water want hier koelt het ‘s avonds en ‘s nachts behoorlijk af. Over het terrein van de camping loopt een beek, waar je via een trappetje in kunt komen, hier zie je ook kinderen in spelen. ‘S Avonds mogen de kinderen de ezeltjes van de camping naar de stal brengen. Het terrein is onderverdeeld in een aantal veldjes, waarvan het nieuwste gedeelte boven het grootst is. Het nieuwe sanitair gebouw is heel erg mooi, zeg maar luxe, zou geen mooier kunnen noemen. En we hebben er in de loop der jaren diversen gezien.

Sand in Taufers

We zijn inmiddels al overal geweest in het Puster Tal, maar altijd met bus en/of trein en nooit met de fiets. De dichts bijzijnde fietsroute is het Taufer Tal in naar Sand in Taufers. Bij Bruneck sla je links af het dal in en via een goed aangegeven fietsroute, dus niet langs de gewone weg, rijd je langs de rivier de Ahr naar Sand. Een mooie route langs en door wat dorpjes, populair bij de mountainbikers want het is zondag dus behoorlijk druk. We zien in de verte de sneeuw nog op de bergen liggen die hier dik boven de 2000 m zijn en ik zie er op een kaartje zelfs diverse van boven de 3000 m. Even voorbij Sand ligt nl het kleine skigebied Speikboden. Bij Sand ligt boven op een rots de burcht Taufers, een van de mooiste kastelen in zuid Tirol.

In de verte zien we de burcht bij Sand al.

Vorig jaar tijdens onze winter(sport) reis hebben wij de burcht bezocht, we zijn toen met de trein naar Bruneck gegaan en vandaar met de bus naar Sand in Taufers. Ja ook de bus is gratis met je OV kaart. Een aanrader maar het gaat wel met een rondleiding, verhaal en foto’s staan op opstapmetdecamper site, zoekterm Taufers. Bij Sand kun je ook Raften, het zag er best spectaculair uit. We maken een wandeling door het dorp, het is gezellig maar niet druk, precies goed. Wat een verschil zo’n dorpje in de winter of nu in het hoogseizoen, gezellig met overal wat terrasjes. We moeten dezelfde weg weer terug en hebben dan totaal 41 km gereden. ‘s Avond hebben we onze eerste regen/onweersbui te pakken.