Baai van Kotor

2012

Bij Herceg Novi kwamen we op de weg door het centrum terecht en niet via de doorgaande weg. Wat een drukte en wat een mierenhoop aan mensen, geparkeerde auto's en hotels. Gauw wegwezen en de baai van Kotor ingereden, een baai die diep het binnenland ingaat. Op het smalste punt kun je met de pont naar de overkant maar wij rijden door. Even voor Morinj in Kostanjica zien we een bord Autokamp,even na het bord strand Kostanjica.

Een mooi landje aan het water met wat bomen. Er staan een paar oude caravans verder is er niemand, een man komt al aangelopen en vertelt dat het €15 kost met stroom €17. Belachelijk voor wat er geboden wordt een primitieve buitendouche, 2 hurk wc's een wasbakje en een gootsteentje. We doen het toch maar, vinden het plekje mooi, ook dat er verder niemand staat, we hebben de ruimte, privacy en een mooi uitzicht. We nemen de prijs op de koop toe. Na het eten komen we tot de ontdekking dat er nergens een afvalbak staat! De plasticzak met afval hebben we dichtgeknoopt bij de gootsteen gezet, het kan te gek ook hoor. Achter in de middag naar Pisan gefietst maar dat doen we niet meer, gevaarlijk smalle weg langs de baai, verder op zien we nog een autokamp en Morinj heeft een heuse camping maar niet direct aan zee.

We vinden ons plekje mooi, we blijven maar een dagje staan, heerlijk die rust. 's Avonds kan ik op mijnheer Mickovic zijn netwerk inloggen, allemaal weer dankzij mijn alfa antenne. Marinus hoort de volgende morgen om half 8 een blazend geluid als hij naar buiten kijkt(vanuit ons bed) ziet hij een grote zwarte vin boven water, dolfijnen-orkas ? Het zijn er een stuk of 4, ze komen steeds boven water prachtig om te zien. Even later om kwart over 8 stopt er een auto voor de ingang en we zien dat het de bakker is. 's Middags lopen we naar Kostanjica, 20 huizen en een hotel/restaurant om er wat te eten. Goed gegeten en we zien meteen een staaltje van creatief boekhouden. Alles staat op het kassabonnetje en ook weer met een - ervoor, afgetrokken, zodat de bon op nul komt . Met een pen is het bedrag € 25 erop geschreven. Ja je moet er maar op komen.

Toen we terug kwamen hadden we links en rechts buren, de exclusiviteit is weg. Morgen maar we weer verder. De baai van Kotor is eigenlijk een diep fjord met in het midden een smalle doorgang waar je dus met de pont over kunt. Wij zijn verder gereden hebben eerst bij de kleine archeologische plaats van de Romeinse villa met mozaïeken in Risan gekeken.

Kostanjica in de baai van Kotor.

Perast

Daarna verder naar Perast , waar we even een wandeling gemaakt hebben.Dit is dè toeristische plaats aan de baai, hier vandaan gaan de bootjes naar de 2 kleine eilandjes in de baai. Daarna hebben we bij Dobota aan een klein strandje gestaan en gezwommen, het water in de baai is hier erg vies. Bij Morinj komt een klein koud riviertje de baai in en stroomt het nog enigszins door , hier gaan de grote cruise schepen voorbij naar Kotor waar de baai dood loopt. Geen douches bij de strandjes en ook geen afvalbakken onbegrijpelijk. In dit soort situaties zijn we erg blij met onze buitendouche. Na het eten zijn we bij Dobrota op een terrein naast de kerk gaan staan om te overnachten N 42.46676º E 18.76348º Langs de drukke weg langs de baai is geen optie. Nu zijn we morgen vroeg meteen bij de Kotor om dit te bezoeken.

Kotor

Op tijd dus Kotor in, zodat we nog een plek op een betaalde P vinden. Kotor is een vestingstadje, je kunt naar boven naar het kasteel lopen. Dit is een heel eind en het is behoorlijk heiig dus dat doen we maar niet, De stad heeft heel veel pleintjes met terrasjes, een mooie oude gezellige binnenstad. We gaan op een terrasje zitten en zien de groepen met gids voorbij komen. De cruiseschepen liggen ook in Kotor dus je ziet heel veel mensen, met gids en oortjes in, voorbij lopen. Bij de hoofdingang aan de haven kun je bij de toeristeninformatie een plattegrond van de stad krijgen!

De toegangspoort aan de havenkant naar de oude binnenstad.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...