Kroatië 2012

Trogir

Na 2 nachten in Ptuj rijden we door tot half 4 's middags en zijn dan bij Trogir. Hoe verder je komt hoe stiller de snelweg wordt, een saai stuk route maar het was nog steeds warm en met de airco aan is het dan nog uit te houden .Bij Trogir zijn we weer op de camping in Seget gaan staan, waar we vorig voorjaar ook waren. Een kleine 2 sterren camping aan de promenade en het strand van Seget.

Omdat we er half 3 waren konden we zelfs een plekje aan het water krijgen wat we niet verwacht hadden. Er waren zelfs een paar plaatsen vrij aan het water maar deze had een heel klein olijfboompje bij het hek, prettig voor de broodnodige schaduw met deze hitte. Een heel leuk plekje, de hele dag is er reuring van wandelende mensen, we zitten weer eerste rang!  De volgende morgen om kwart voor 9 al met de fiets weg het eiland Ciovo op. Vorig jaar hebben we dat niet gedaan, want dat kon ik toen niet, zo kort na de knie operatie en we hadden toen geen e-bikes.Geweldig ging het nu, heuveltje op en af en in Okrug op Ciovo koffie gedronken in de schaduw op een terras aan het water. Een stukje van niks maar als je het "gewoon" moet fietsen met deze hitte dan valt het niet mee. Daarna de oude binnenstad van Trogir door gelopen , wij vinden het een heerlijk stadje, klein, overzichtelijk. Het ligt mooi aan het water bij het eiland Ciovo. Wel toeristisch natuurlijk maar voor ons heeft Trogir "het". De markt even overgelopen en 4 meter stof gekocht om een doek aan de luifel vast te maken, voor wat meer schaduw. We staan hier heerlijk en blijven dus nog een nachtje staan. De volgende dag zaten we  om 9 uur al weer op de fiets naar de stad, maar 3 kilometer hooguit. De fiets even geparkeerd en naar de kathedraal gelopen. Waren we vorig jaar ook in geweest maar niet in de klokkentoren. Gisteren zaten we op het plein in de schaduw naast de kathedraal toen dacht Marinus nog, je zal toch kinderen hebben en die willenin de toren. Hij wist toen nog niet dat het voor vandaag op het programma stond. Even omhoog dus voor het uitzicht, de kathedraal van binnen stelt niet zoveel voor, het is het mooie voorportaal met dedeur en al de kerkschatten in de sacristie. Natuurlijk niet fotograferen maar vorig jaar had ik het geluk dat "de wacht" net even wegliep en toen heb ik daar dus even gebruik(misbruik) van gemaakt voor een paar mooie foto's.

Toegangspoort tot de oude binnenstad.

In het weekend is het wel altijd drukker maar soms heb je weer het voordeel dat er een en ander aan de hand is. Zo waren er in de loggia op het plein bij de kathedraal 4 mannen aan het zingen, prachtige stemmen, ik neem aan Dalmatische liederen, klonk heel leuk toen we de toren in klommen. Daarna zijn we Ciovo weeropgefietst en nu naar de andere kant naar Slatine, 8 km verder. Deze kant is veel rustiger en mindervol gebouwd met appartementen. Toen we het eiland weer af reden was het zo als gebruikelijk weer een en al file het eiland af. Van 2 kanten moeten de auto's 2 bruggen over en dan op het vaste land invoegen op een drukke weg. De scooters en fietsers rijden dus tussen de 2 files van auto''s door en dan heb je ook steeds de oversteekplaatsen voor de voetgangers. Chaos alom, toen we heen gingen waren er 3 verkeersregelaars maar toen we teruggingen stond er geen een meer. Niet dat het met die regelaars iets uitmaakte hoor ook chaos. Onbegrijpelijk dat hier nog geen stoplichten staan. Vanavond met de taxiboot, die vlak bij de camping vertrekt, naar de stad geweest. Die zet je dan af bij de palmenkade, hier wat gegeten, rondje door de stad gelopen en dat was het dan in Trogir, morgen weer een stukje verder.

Vanmorgen bij Split de afslag naar de autobaan gemist, continue de borden Dubrovnik gevolgd,maar we kwamen op de drukke kustweg. We hebben wel een groen bord Zagreb gezien maar geen Dubrovnik. We hadden dus ook de afslag naar Zagreb moeten hebben. Tja en dan heb je pech want dan kan je er een heel stuk verder pas op. De sukkels in plaats ze het nu goed aangeven, word je dus de drukke kustweg opgestuurd terwijl er een prachtige tolweg ligt waar ze nog wat aan ons kunnen verdienen ook. Het is overigens een prachtige route zoals we het graag rijden, mooie uitzichten op zee, maar het was ook nog eens zondag dus dit kostte ons een hoop tijd. Om 2 uur waren we nog maar bij Slano, het plan was voorbij Dubrovnik op een kleine camping te gaan staan en dan met een taxiboot naar de stad. De camping is echter niet aan het water, het was weer erg warm en we waren het een beetje zat. Tijd voor plan B, vlak voor Slano de weg af en naar de kleine camping Rogac aan de noordkant in de baai bij Slano. Vlak voor Slano rechts dan het kruispunt over steken en langs het water verder. N 42.78239º E 17.87574º Bij het woonhuis van de eigenares kun je gratis van wifi gebruik maken. Vorig jaar waren we hier ook . Laat er nu een plaatsje onder een grote boom zijn, om 3 uur zwommen we in zee.

Dubrovnik

Van Slano naar Dubrovnik is niet zo ver, het is een prachtige route met mooie uitzichten op de baaien. Leuk om te rijden zeker nu het nog niet zo heet is. Bij Mlini even voorbij Dubrovnik zijn we op camping Kate gaan staan. N 42.62474º E 18.20799 met wifi. Van de camping af loop je tig trappen af naar beneden dan sta je bij de haven van Mlini en kun je met de boot naar Dubrovnik.

Als je in Dubrovnik bent is een wandeling over de stadsmuur(2 km) eigenlijk een must, wij hebben het deze keer ook weergedaan. Ik vind het een mooie wandeling met prachtige uitzichten. Nu ook in de hoogst gelegentoren van het fort geweest, vorig jaar hadden we die over geslagen want ik was toen aan het eindvan mijn Latijn na de wandeling trappetje op en trappetje af. De stad is in 1991 helemaal kapotgeschoten in de oorlog, in een boekje in een souvenirwinkel zagen we de foto's van die tijd.Daar is nu helemaal niets meer van te zien alleen dat (bijna)alle daken nieuwe dakpannen hebben.Ondanks dat het een drukke toeristische stad is, de moeite waard te bezoeken. Morgen gaan we weer verder naar Montenegro, dit wordt nu helemaal nieuw voor ons.

Als je met de boot gaat kom je aan bij de haven van de oude binnenstad.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...