Andalusië oost

2009

Mojacar

Na Orihuela rijden we weer een stuk over de snelweg en gaan bij Lorca richting de kust. We komen uit bij Aguilas en rijden naar San Juan de los Torreros. Dit is de eerste plaats die in Andalusië ligt. De kust hier is nog niet compleet vol gebouwd, het begint ons al meer aan te spreken. Voor het dorp zijn 2 mooie baaien waar diverse campers staan. Het dorp heeft een grote supermarkt met diverse Hollandse producten. Nou dan weet je het wel en dat klopt ook, als we het dorp uitrijden zien we een compleet nieuw dorp dat uit de grond gestampt wordt.

We keren weer om en gaan naar de 1st baai waar we mooi in de duinen staan. De politie komt een keer langs, rijdt een rondje en vertrekt weer. De volgende dag rijden we naar Mojacar, het eerste witte Andalusische dorp. Daarna komt een stuk kust waar eens niet alles volgebouwd is, alhoewel even ten noorden van Carboneras begint men op de open plekken ook al weer appartementen te bouwen. Carboneras is een druk toeristisch stadje.

Agua Amarga

We rijden door naar Agua Amarga, het eerste dorp in het Parque natural. Aan het begin van het dorp overnachten we zonder problemen op een parkeerterrein. 's Avonds lopen we even het dorp in, op het dorpsplein is het gezellig druk met alleen maar Spanjaarden! De volgende morgen lopen we nog even het dorp in voor wat boodschappen, alle drukte is verdwenen, het is er heel rustig. We vinden het een leuk dorpje, eigenlijk het eerste dorp dat aan zee ligt dat ons aanspreekt.

Nijar

Vanaf Agua Amarga rijden we een stukje over de snelweg en buigen even af naar Nijar, een klein en rustig provincie stadje. Toch een plaats die door de toeristen bezocht wordt, men leeft hier van het pottenbakken, weven van tapijten en het vlechten van allerlei spullen van halvagras. Alles is er kleinschalig, niet overvol met toeristen maar toch wel gezellig. We lezen dat hier 's avonds ook weer een processie is. In het dorp konden we bij het Touristenburo gebruik maken van een computer. We besluiten op de grote parkeerplaats te blijven staan en te overnachten. Die avond gaan we op tijd het dorp in en gaan op een terrasje zitten bij de kerk. We kunnen alles heel goed zien, het is gezellig druk, er zijn wel wat toeristen maar toch is het hoofdzakelijk de Spaanse bevolking die aanwezig is. Als de stoet vertrekt lopen we een stukje mee. Weer een heel ander processie met vrouwen en kinderen, alleen maar in het zwart en paars gekleed. Foto's van de processie staan bij de Semana Santa hierboven. Die nacht overnachten we zonder probleem op het parkeerterrein. Een heerlijk relaxed stadje, zeker de moeite waard om te bezoeken.

Nijar.

Cabo de Gata

De volgende dag rijden we het natuurpark Cabo de Gata in, de eerste 2 dalen waar je doorheen rijdt, staan vol met plastico's, kassen bedekt met plastic. Wat een landschapsvervuiling en dat in een natuurpark. Het gebied is kaal met veel cactussen, yucca's en agaves. Omdat het een vrije dag is, goede vrijdag, is het er vreselijk druk. We denken ergens te kunnen overnachten maar in het park zelf is dat verboden. De drukke plaats San José rijden we niet eens in, we gaan weer terug en stoppen nog even in El Pozo de los Frailes. Hier staat een apart Arabisch waterwiel, Noria. Je begint hier goed de Arabische invloeden te zien in Andalusië. We gaan nu naar het dorp Cabo de Gata en gaan daar een nachtje op de camping staan. De volgende dag rijden we naar het eindpunt waar de vuurtoren staat. Van daaruit kun je wandelingen maken. Het was een goede zet dat we er 's morgens vroeg waren terwijl het nog niet zo druk was, het was nl zondag dus weer een vrije dag. Vlak voor dat de weg omhoog klimt stond al aangegeven dat het stijgingspercentage 10 % is. Dat is geen probleem, wel echter dat de weg zo smal is. Er zijn plekken waar je nauwelijks(niet dus) met 2 auto's elkaar kunt passeren,laat staan een flinke camper.

San José.

Heen kwamen we maar 1 auto tegen op het smalle stuk, de betreffende bestuurster keek heel angstig. Bij het eindpunt aangekomen stonden er diverse campers, wij waren dus niet de enigste die dit deden, terug ging het een beetje fout want er ontstond een flinke rij auto's die ons nauwelijks konden passeren. Er was een heel klein plekje waar we konden uitwijken en stonden bijna tegen de berg aangedrukt. Toen moest de hele file die ontstaan was langs ons. Wat een toestand, ik zou zeggen los dit even op met een stoplicht voor het laatste stukje en de problemen op de smalle weg zijn opgelost.

Na Cabo de Gata zijn we de snelweg opgegaan en met een grote boog om Almeria tot aan El Ejido. Daar zijn wij het binnenland ingegaan naar de Las Alpujarras, een prachtig gebied dat tegen de Sierra Nevada aan ligt. Bij Ugijar kan je oa beslissen of je de noordelijke of de zuidelijke route neemt. Wij hebben de noordelijke route gereden, die zeer de moeite waard is. We overnachten die nacht ten westen van Ygen waar een parkeerplaats is bij het zwembad. Het is al weer behoorlijk koud en doen de kachel aan want we zitten al weer boven de 1000 m.

Trévelez

Halverwege deze route buig je af naar Trévelez, het hoogst gelegen dorp van Spanje nl 1500 meter. Dit dorp is bekend van de gedroogde Serrano hammen, die je dus overal ziet hangen en kunt kopen. Je hebt er diverse Jamoneria's waar de hammen te drogen hangen met speciale lekbakjes er onder om het vet op te vangen. Na Trévelez rijden we nog een stuk verder, bij het plaatsje Carataunas zien we vanaf de weg een eventuele overnachtingsplek. We rijden het dorpje in naar beneden en komen inderdaad bij een pleintje waar we mooi kunnen staan.Het is nog vroeg en mooi zonnig weer en het plaatsje ligt vrij beschut dus we kunnen even heerlijk buiten zitten.

Lanjaron

Iets verder ligt het bekende (toeristische)plaatsje Pampaneira. Omdat het 2e Paasdag is en mooi weer, kunnen we nergens de camper parkeren en rijden dus maar door. Overal staan de auto's geparkeerd. Nu begint ook het drukke gedeelte van de route. Tot Trévelez is het heel rustig en daarna wordt het drukker. Onderweg kom je aardige dorpen tegen waar we een wandeling gemaakt hebben. Het laatste dorp/stadje op de route is Lanjaron. Ook weer een vrij bekende plaats. We gaan de plaats in om een paar boodschappen te doen.

Hier kan je op de doorgaande route parkeren en zo naar het centrum lopen. In de hoofdstraat zien we een bordje dat naar een typisch Andalusisch binnenplaatsje wijst, dat vol met bloemen en planten staat. Na Lanjaron gaan we de snelweg weer op richting Granada. Vlak voor Granada zie je de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Het plan was eerst naar de parkeerplaats in het nationaal park te gaan waar een camperplek is. We doen dit niet want we hebben genoeg kou gehad en sneeuw gezien. We gaan rechtstreeks naar La Zubia waar een camping is.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...