Sevilla

2009

Na ons bezoek aan Cadiz gaan we weer even op zoek naar LPG. We hebben een lijst maar hier klopt heel veel niet van, in El Puerto de St.Maria blijkt het station al heel lang opgeheven. We gaan dus naar Jerez de la Frontera, zelfs met onze navigatie is het moeilijk te vinden maar na wat vragen bij een benzinestation vinden we het toch, een heel onooglijk bordje bij een weggetje geeft aan dat daar een LPG station is. Natuurlijk is het net gesloten, we rijden de weg een stukje terug, hier zagen we een kerkje met een pleintje en besluiten maar hier te overnachten. De volgende morgen na het tanken zijn we via de snelweg naar Sevilla gegaan.

Even onder Sevilla ligt de plaats Dos Hermanos met een camping. Van hieruit is het redelijk gemakkelijk met de bus naar het centrum van Sevilla te gaan. Vanaf de camping is het een stukje lopen naar de bus, terug gaat de bus praktisch langs de camping en liet de chauffeur ons bij de camping uitstappen. Sevilla is een zeer prettige en mooie stad, gezelliger en relaxter dan Granada vonden wij. De binnenstad is voor een groot gedeelte autovrij. Er wordt veel gefietst, als je dus een foto maakt, gebeurt het regelmatig dat er een fietser voorbij flitst.

De tuin van het Real Alcazar .

We hebben het Real Alcazar(het koninklijk paleis) bezocht. Een gedeelte is in Mudéjar stijl en een gedeelte Gotisch. In tegenstelling tot het Alhambra stonden hier maar een paar mensen bij de kassa en konden we zo naar binnen. Het Mudéjar paleis, met ook een mooie tuin, is misschien niet zo groot en uitgebreid als het Alhambra, maar zeker ook heel mooi. Het is er minder druk dan in het Alhambra, prettiger om door heen te lopen en te fotograferen. We zijn ook de Kathedraal in geweest zonder echter de toren te beklimmen, dat zag ik even niet zitten. De kathedraal heeft een mooie binnenplaats met zij ingang maar verder is de prijs voor de kerk hoog als je het vergelijkt met die van het Alcazar en wat je daar te zien krijgt. Langs de Guadalquiver kun je wandelen en op een terrasje zitten.

Binnenplaats van het koninklijkpaleis, het Real Alcazaro.

Sevilla was vroeger een van de rijkste steden van de wereld, Columbus kon toen met zijn schip beladen met goud- en zilverschatten uit de nieuwe wereld de rivier opvaren, tot voor de stadspoort Torre de Oro. De rivier verzandde en tegenwoordig kan dit niet meer. Een mooie stad, moet je een keus maken tussen Granada of Sevilla dan zou ik voor Sevilla kiezen, ondanks dat Granada met het Alhambra de naam heeft van Spanjes topattractie nummer 1.

De Torre de Oro langs de rivier de Guadalquiver.

De terugreis

De volgende dag, zaterdag 25 april, besluiten we naar huis te gaan, het gaat niet goed met mijn vader. Omdat het weekend is, gaan we eerst nog even naar de supermarkt voor wat boodschappen. Die dag rijden we via de snelweg door tot 180 km onder Madrid. We rijden nu terug een andere route omdat we heen over Andorra, gekomen waren. We rijden nu een westelijke route door Frankrijk. De 2e dag komen we via de tunnel van Sompor, Frankrijk binnen. Het is hier weer erg koud, het sneeuw een beetje en er ligt ook nog sneeuw langs de kant van de weg. 10 km voorbij Pau overnachten we op de camperplaats van Sauvignon. De 3e dag overnachten we op de camperplaats van Gacé, dit ligt op dezelfde hoogte als Parijs, maar dan veel westelijker. Dinsdag 28 april zijn we in de loop van de middag weer thuis. We zijn bijna 6 weken weggeweest en hebben 7026 km gereden. Helaas zijn we niet aan Portugal toegekomen en de noordkust van Spanje maar dat komt misschien nog een andere keer.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...