Poros

2021

Kefalonia is het grootste eiland van de Ionische eilanden met een grillige vorm en hierdoor een mooie kust met veel baaien en stranden. Het is behoorlijk bergachtig met een hoogste top van 1628 m en diverse toppen tussen de 800-1000 m. We blijven nog een dagje in Poros, we staan zo mooi en het is nu maandag en dus nog rustiger dan gisteren.

Vanmorgen toen we wakker werden roken we de brandlucht een beetje, de wind kwam uit een andere richting. Eerst even brood bij de bakker gehaald en toen ivm andere windrichting zijn we klein stukje verder gaan staan om toch wat wind te vangen. We wilden eigenlijk hier vlak bij iets bezichtigen maar in Griekenland zijn alle musea etc op maandag gesloten. Hebben we weer een koelkast met storing, piep geluid weer. Marinus is er weer “even” mee bezig geweest, maar niet opgelost. We rijden naar de haven voor het toilet en water.

Restaurant aan het begin van de boulevard in Poros.

Daarna gaan we toch maar eten bij het grote plein zoals het plan was. Hij koelt dus wel “gewoon” . Wat een gedoe weer hadden we net zo’n heerlijk relaxt dagje en nu dit weer. Wat het morgen gaat worden geen idee, misschien camping in Sami en aan de stroom. Maar tegen middernacht verandert het, knipperlichtje is weg en af een toe 1 keer een klein piepje en lijkt het soms wel helemaal weg. ‘s Morgens om 6 uur komt het aanhoudende piepje weer een keer terug, maar als we gegeten hebben niks meer. Het lijkt wel over, durf het nauwelijks te zeggen, we besluiten toch maar verder te gaan en niet naar de camping in Sami.

De brandweer houdt nog steeds de wacht.

Toen we hier in 2011 met de camper waren hebben we de bekendste bezienswaardigheden al gezien vandaar misschien nu naar wat minder bekende plekjes.

In Tzanata 3 km landinwaarts bij Poros ligt een Myceens koepelgraf uit ruim 1000 v.C., het graf is pas in 1991 ontdekt. Komen we daar aan, gesloten , bordje erbij, sorry voor het ongemak. Geen cultureel toerisme dan maar ramptoerisme, we rijden stukje verder de bergen in richting Agia Irini waar de brand was. We zien nog op een paar plekken brandweerautos staan om alles nog in de gaten te halen. Daarna terug langs de kust naar Skala, waar al wat toeristen te zien zijn. We vinden het niks om daar aan het strand te staan, we rijden door naar Kaminia Beach, N38.06666º E20.77344º even voor Kato Katelios.

Kaminia Beach waar de Caretta Caretta schildpad zijn eieren legt en men dit dmv stokken markeert.

We komen bij een klein strand gebeuren van Anemos met een schaduwrijke bar bij het strand en even erboven de bijbehorende taverna met een goede keuken. Het is een mooi terras met prachtig uitzicht. Kaminia Beach is vooral bekend om dat de Caretta Caretta schildpad hier zijn eieren legt. Je ziet ook op het strand de afgezette plekken ter bescherming van de eieren. We zitten heerlijk in de schaduwrijke tuin.