Lefkas 2021 vervolg

2021

Zondagmorgen op tijd met de fiets naar de brugverbinding met het vaste land. De beweegbare brug, die ook Santa Maura heet, ligt bij het fort Santa Maura. Ieder heel uur gaat hij open voor de schepen zodat ze niet om hoeven te varen als ze richting noorden gaan of die juist naar binnen komen. Je ziet echt van alles voorbij varen. Meestal hebben we aan de overkant een koffiestop als we het eiland op of af rijden. Het is een leuk plekje waar we nu niet langs gekomen zijn omdat we bij Nidri het eiland opgekomen zijn.

Daarna fietsen we langs het binnenmeer weer terug naar de stad. Een drankje op een terras, het is rustig in de stad want op zondag zijn de helft van de winkels gesloten. We lopen nog naar de Panagia ton Xenon die zowaar open is, maar we zijn nog niet binnen of de mevrouw roept dat ze gaat sluiten. Ja het is al half 12, wij gaan terug naar de camping. Het wordt te warm wij hebben gelukkig de 40° nog niet gehad maar we gaan toch nadenken over plan B. Na de siësta zijn we op de fiets naar het strand van Kariotes gegaan om even in zee te zwemmen en wat af te koelen. We hebben op dat plekje al 2 x met de camper gestaan en overnacht. De baai heet Ormos Drepanou en je ziet hier de zeilboten voorbij gaan die van Lefkada afkomen of terug keren een erg leuk plekje dus. Zoiets geeft in voor of naseizoen geen problemen maar in het hoofdseizoen doen we dit maar niet en zijn we blij met de voorzieningen van de camping.

Het binnenmeer bij Lefkas stad.

's Avonds hebben we in de stad gegeten op de kade bij de boten. Niet slecht maar je maakt weer van alles mee, er is muziek maar er dwars doorheen komt een mevrouw met microfoon liedjes op het terras zingen . Als je wilt pinnen moet je meestal naar binnen, wij pinnen bijna altijd en geven de fooi , als we tevreden zijn, contant voor het personeel. Nu vroeg de mevrouw bij de kassa vooraf al of we de tip bij de pin wilden geven nou ik dacht het niet meer, wat een brutaliteit. We lopen nog de hoofdstraat een stuk door langs het plein, wat een drukte, overvol, ook zie je nog veel mensen buiten met een mondkapje lopen. Gauw weer terug, we vinden dit normaal al niks nu helemaal niet.

Het is 's avonds erg druk in het centrum.

Vanmorgen weer op de fiets naar de stad en nu de 2 kleine musea bezocht, we komen hier al jaren en nog nooit geweest. Het phonografisch-folklore museum, het is maar 1 kamer maar er staan wel leuke dingen. We waren er een paar dagen geleden ook in geweest maar toen waren er steeds te veel mensen binnen. Nu was er niemand, de man “besprong” ons en bemoeide zich op een vervelende manier met ons, laat ons met rust! Een verschil met het museum over het leven van Angelos Sikelianos, de beroemde poëet .Nooit van gehoord natuurlijk. De man was erg vriendelijk maar sprak nauwelijks Engels. We waren hier naar toe gegaan omdat het andere museum steeds dicht was. Het overviel ons dus anders had ik me op Wikipedia even ingelezen. Interessante man als ik het later lees. Beide musea zijn gratis maar wat een verschil in behandeling-benadering. Angelos zette zich in voor de Delphische spelen waar veel van te zien is, met oa oud beeldmateriaal .

Het Phonografisch-folklore museum.

Plan was om via het vaste land af te zakken naar Patras, op deze route weten we een aantal plekken waar je leuk vrij kunt staan en een CP. Daarna hadden we Argolis in gewild, maar op de Peloponnesos willen we nu ook niet zijn, bosbranden en te warm. Dus gaan we morgen naar Igoumenitsa en kijken of we om kunnen boeken. Onze boot gaat pas 26-8 van Patras via Igoumenitsa naar Bari, misschien is er nu ruimte. Via land rijden is ook een optie maar heel de balkan is extreem warm.

We hebben hier op de camping ook behoorlijk wat wind vandaag , voor de bosbranden overal zal dat een groot probleem zijn. Wij gaan toch weer even zwemmen bij het strand, het water is er flink wat koeler dan ons zwembad en het is een leuke plek met mooi uitzicht.

Vanavond ook weer bij 7 Islands gegeten met mooi uitzicht. Op tijd heen gegaan er was weer veel gereserveerd. Men komt vooral van de boten die in de baai liggen. En veel Nederlanders die hier in hotels zitten. Vanmorgen opgeruimd en wat gepoetst, over een uurtje vertrekken we, verrassing waar we vannacht overnachten. Boot, camping of het paradijsje bij Sagiada, ook niet verkeerd, vond het al jammer dat we het heen “gemist” hadden.