Gran Sasso

2021

Nationaalpark Gran Sasso

We zijn vrijdagmorgen vertrokken bij 28°, onderweg hebben we het tot 33° gehad, nu staan we bij het Lago di Campotosto. N42.528102º E13.368961º Toen we vanmiddag aankwamen was het 24° en het is nu al afgekoeld tot 19. Dat wordt vannacht onder een dekbed slapen.

Het meer ligt op ruim 1300 m hoogte in het Nationaal Park Gran Sasso met toppen tot bijna 3000 m. Er zijn ook een paar kleine skigebieden. Er liggen 2 plaatsjes aan het meer Campotosto en Mascioni. Het was even zoeken van wat gaan we doen, probleempje was dat ik geen info heb meegenomen van Italië. Ik heb alleen de ANWB route kaart, de Promobile Stellplatz gids van Italië en natuurlijk het ACSI boek. Ik was zelfs voorbereid op een tocht terug over land door Bulgarije wat we ook nog eens willen doen.

In Google Maps en maps.me had ik wel al eens diverse interessante plekken gepoint om ooit eens naar toe te gaan. We hebben deze plek uit de ACSI gids maar als begin punt genomen. Over de tolweg naar Pescara waar je afbuigt richting Rome, maar als je dan de bergen ingaat is het een prachtige rit, over een goede weg.

Mooie uitzichten over het Gran Sasso massief, 3 toppen met de Corno Grande als de hoogste top van de Apennijnen. Onderweg veel vee gezien op de hoogvlaktes, op een plek kon je vlak bij en door de kudde lopen naar een waterpunt. Er was een grote groep wandelaars die daar natuurlijk gebruikt van maakten. We staan schitterend met een mooi uitzicht over het meer, je ziet op diverse plekken campers staan, hier staan er ongeveer 20. We hebben al besloten we blijven hier en het is weekend we vinden nergens een betere plek.

En bij dezelfde familie .

Zaterdagmorgen komt de ene na de andere camper aan en ook de auto’s. Er is hier een plek met een bar waar je leuk kunt zitten dus veel mensen maken een stop hier. Sommigen laden fietsen uit en gaan een rondje rond het meer fietsen. Vandaag maar een rust dag, dolce far niente. Er is genoeg te zien terwijl wij rustig zitten maar rond om is het druk waar we geen last van hebben, men loopt hier het pad af naar beneden naar het water, maar kijkt niet op ons “terras” we zitten net achter een paar struiken. ‘s Avonds moeten alle ramen dicht en eten we binnen want het koelt hier snel af, de temperatuur zakt hier vannacht tot ongeveer 15°.

Zondagmorgen al vroeg op de fiets vertrokken voor een rondje om het meer, het is een stuwmeer met aan 2 kanten een grote dam. We rijden eerst het grote gedeelte richting Campotosto. We zien overal campers staan, het is duidelijk te merken dat het weekend is. In Campotosto zien we nog de verwoestingen van die grote aardbeving van 6.2 in augustus 2016. Wij waren toen op een CP in Ancona en hebben dat goed gevoeld ‘s nachts. gevoel.

Aan de overkant van het meer Campotosto.

Hoe verder we voorbij Campotosto fietsen hoe drukker het wordt, overal campers, ook op veel plekken onder de bomen tenten. We verbazen ons dat dit allemaal mag, dan is er ergens ineens markt, ik zie ook een stand van Rode Kruis, vlag er bij van Camp Lago. Het is een mooie fietstocht van 42 km , het gebied is erg mooi met prachtig uitzicht naar de bergen.

In de loop van de middag vertrekken we en gaan naar de Agricampeggio Cardito( N42.519252º E13.328292º) vlak bij Mascioni, even voor de faciliteiten en voor het restaurant. Voor een vast bedrag krijg je een vaststaand menu, een soort proeverij, dat oa door de camping eigenaar klaar gemaakt wordt.Buiten hangt dan een bordje met wat het die avond allemaal is.We hebben ons vermaakt hoe een en ander ging,