Bisceglie

2021

We staan ruim met uitzicht op zee, het strand ligt iets lager dan moet je een trap af. Toen we gister aankwamen waaide de wind uit een heel andere richting en was het wat koeler, eigenlijk moet ik zeggen minder warm. Vandaag weer warmer en vannacht koelde het ook niet af door de bewolking denk ik.

We gaan om 9 uur al op de fiets naar Bisceglie, je fietst prettig over een fietspad langs de boulevard. Er zitten al behoorlijk wat mensen aan het water, mooie stranden zijn hier niet, het is een en al rots. De stad heeft een kleine haven bij de oude binnenstad. Het water is hier ondiep dus ze hebben aparte loopplanken om in je boot te komen. Het historische centrum heeft smalle, dus koele straatjes.

Kiezelstrand, maar meestal is het rotsen waar men op zit.

We dwalen er wat rond en komen zo ook op de groente en vismarkt. Altijd bedrijvig en leuk om te zien. Bij 2 visstallen zien we een zelfgemaakte constructie van ruitenwissers(volgens marinus) waar wat aanhing en zo de vliegen verjoeg als het ding aan stond. De kathedraal is gewijd aan de 3 beschermheiligen, Mauro, Sergio en Pantaleone, ze staan nu in de kerk omdat er dit weekend feest is van de 3 heiligen. Anders staan ze in de crypte, normaal is er ook een processie maar ivm corona gaat dit niet door.

We gaan weer terug naar de camping en zwemmen, dat is hier ook een dingetje voor mij, over rotsen en trappetje af en weer op een ongelijke rotsige bodem met grote stenen. We krijgen vanmorgen van BZ, waar we aangemeld zijn bij Italie en Griekenland een appje over de weizigingen oa het elektronische PLF formulier dat nodig is. Nou daar zijn ze dan lekker vlot mee op 5-8 terwijl een en ander (misschien?) per 1-8 nodig was.

‘s Middag is er behoorlijk wat bewolking en gaan we op de fiets naar Trani, hier waren we ook al 2x en hebben de kathedraal toen bezocht. Tussen Trani en Bari heerste een grote rivaliteit, Bari had het gebeente van de heilig St. Nicolaas(onze Sinterklaas) die veel pelgrims trok. Trani creëerde zijn eigen heilige, het verhaal is te lezen op de site, bij de reis Rome en het zuiden van 2016. De kerk is mooi en er komt juist een getrouwd stel naar buiten, daarna gaat de deur dicht. Trani heeft ook een binnenhaven met kade waar nog veel vissersboten liggen, verder veel pleintjes en heel veel palmbomen.

De promenade langs de binnenhaven van Trani.

We gaan weer terug, doen wat boodschappen bij de Lidl en kijken naar een restaurant om wat te gaan eten. Hier in de buurt van de camping is nauwelijks iets dus het wordt een pizza in een mega grote pizzeria die op loopafstand ligt. Men gaat pas om 8 uur open en om half negen staat men in de rij voor een tafeltje. Wat een herrie en een chaos, een eetfabriek, de pizza is goed.

Woensdagavond hebben we het op de camping rustig gehad maar als we van het eten terugkomen horen we al muziek van 2 kanten komen, gister zagen we in Trani dat het komende weekend ook feest is, de Middeleeuwse week , het wordt hier kermis. We waren al in twijfel van blijven we nog een dag maar nu weten we het zeker we vertrekken zo. Er zijn gisteravond flink wat kleine tentjes bijgekomen , weekend en in 2 steden feest. De komende dagen loopt het kwik hier ook weer flink op, we gaan naar het noorden en dan de bergen in. Geen idee waar we uit komen heb hier geen info van meegenomen, we zien wel.