Methana

2013

Poros

We reden alweer vroeg Galatas binnen, maandag morgen, het was er stil. Hier en daar gevraagd waar het postkantoor was om een postzegel te kopen en kaart te posten. Dat is er dus niet, dan moet je met de pont over naar Poros.
 Maar Poros ziet er vanaf deze kant leuk uit dus dat doen we dan maar. Ik had ook nog gevraagd of er een kapper was maar die was dicht op maandag. We gaan heen met de grote ferry, In 1992 waren we hier al en zijn we met de huurauto het eiland over geweest. Nu maken we alleen maar een wandeling door Poros, hier is op maandagmorgen gezellig druk, een en al toeristen en heel veel boten, groot,groter, grootst. In het postkantoor een rij van heb ik jou daar maar toch maar in de rij gaan staan. Daarna liepen we door een straatje zie ik in eens een kapper. Maar als ik het van te voren geweten had, was ik door gelopen. Getverderrie wat een eigen gereide figaro, ik zeg altijd: een klein stukje en zelfde model. Ik had het in model gekamd, begint me daar te knippen, heel ander model. Vertelt onder tussen wat modern is en dat het bij mijn oren korter moet. En vraagt hoe lang geleden ik bij de kapper geweest was? Wat een drama, maar je kan toch niet met een half geknipt hoofd vertrekken. Ik krijg ook nog een politieke uiteen zetting over de EU etc. pfffffff. Bij vertrek kreeg ik een kaartje van hem hierop staat: GEORGE Hair Flair. Ik weet nog niet of ik er blij mee ben. Na wat gegeten te hebben zijn we met een van de kleine taxi bootjes(€ 1) weer naar de overkant gegaan.

Methana

We zitten nu op het schiereiland Methana, bekend om zijn zwavelbaden. Je ruikt de rotte eieren lucht meteen. Er is sinds 2001 een badhuis gebouwd het is dus een soort kuuroord. Zou iedere dag open zijn maar wij hebben niets/niemand gezien. Voor dat je de plaats Methana binnen rijdt staat er rechts langs de weg een klein bidkapelletje. Hier loopt een pad naar beneden en kun je in het warme melkachtig-groene zwavelhoudende water zwemmen dat op deze plek in baai in stroomt. Er is een hele kleine (open) ruimte om je om te kleden en er dobberden een paar mensen in het water.

Vathy

We vonden het er niet zo aantrekkelijk uit zien en zijn nadat we in de haven water getankt hebben naar Vathy gereden en hebben daar aan het einde van het strand overnacht( N 37.58336 E 23.35029). Hier zwemmen we en kunnen ons ook lekker even afspoelen bij de douche die op het strand staat. Vathy is een klein dorp met een heel mooi gelegen klein haventje met een een paar restaurantjes. Vannacht hebben we veel regen en onweer gehad, 's morgens regent het nog wat dus we zijn zomaar eens laat ons bed uit. Maar even later klaart het toch op en zitten we buiten koffie te drinken. De bakker was al langs geweest, dat gaat vaak zo in dat soort kleine plaatsjes. Er komt luid toeterend een bestelauto het dorp in. En ja hoor vers brood, helaas geen andere "lekkere dingen".

Het dorp Vathy op het schiereiland Methana.

Daarna rijden we naar het gehucht Kaimeni Hora een oud klein plaatsje dat tegen de lavastenen aan gebouwd is. Hier achter ligt nl de vulcano Methana, in 250 v.Chr. was hier een uitbarsting. Er loopt aan gemarkeerd pad omhoog naar de top waar je volgens het ANWB boekje op de top van de kegel van andesiet(een stollingsgesteente) en kun je in de kraterpijp kijken. In tegenstelling tot wat in het boekje staat is de weg helemaal geasfalteerd en ik krijg ook het vermoeden dat je goed het eiland rond kunt rijden. We zijn in 5 kwartier omhoog gelopen en geklauterd en weer terug. Heel apart met prachtige vergezichten en een mooie natuur met heel cyclamen. Op een gegeven moment denk je ik ben er en kijk in een grote krater zoals we dat van de op Etna en Vesuvius kennen. Hier dus niet, een grote hoop stenen en een drie hoekig gat waar men vulcano bij geschreven heeft. Marinus heeft in de diepte gekeken ik vond het al een hele toer om boven te komen dus heb van een afstand een foto gemaakt. Ik had een en ander iets anders voorgesteld maar apart was het wel. We rijden dezelfde weg weer terug het eiland af en zoeken een plekje aan het strand tussen Psifta en Metamorfosi. Aan het eind staan een aantal campers bij elkaar maar wij gaan bij een gesloten strandtent staan omdat we hier een douche op het strand zien die werkt( N 37.53719 E 23.34589).