De Mani

2013

Neo Itylo

De geschiedenis van de Mani is er een van bloed, oorlog en vrijheidsdrang. De bevolking kende de bloedwraak en de vendetta. Vooral in het zuiden bouwde men hoge woontorens ter bescherming en om elkaar goed in de gaten te kunnen houden. Van Stoupa naar de baai van Neo Itylo is maar 40km maar wat een prachtige route met mooie vergezichten. Er staan hier heel veel Byzantijnse kerkjes, het lijkt wel kerkepad. We passeren een paar bergdorpjes , Platsa, Thalames, en Langada en lopen hier en daar een stukje door een dorp. In Plaksa , een dorp waar de tijd heeft stil gestaan, staat er een op het grote plein. Die is gesloten maar 2 andere kleinen zijn wel open en onderweg zien we er nog een die open is. Allemaal nog met oude fresco's. Het weer is aan het veranderen, vanmorgen hadden we tijdens de rit nog zon. In Neo Itylo zijn we wat gaan eten , het begon te waaien en het was flink bewolkt. Maar later klaarde het toch weer op en zo trok het weer helemaal dicht en hebben we nu om half 6 onze eerste regenbui te pakken. We blijven hier bij de haven maar overnachten met nog een aantal campers. N 36.69591 E 22.37872 geen voorzieningen.

Byzantijns kerkje in Platsa.

Areopoli

Van Neo Itylo naar Areopoli is maar een klein stukje dus we waren daar vroeg. Het heeft nog een authentiek oud centrum. We waren wel verbaasd over de vele terrasjes, maar dat bleek al gauw waarom. De excursies van af de cruiseboten(vanaf Gythio?) doen Areopoli aan voordat ze naar de grotten van Pyrgos Dirou gaan. We hadden geluk, de kerk in Areopoli in het oude centrum was open er werden allemaal bloemstukken naar binnen gebracht voor een begrafenis. Wij hebben de grotten overgeslagen want hier waren we dus al in 2004 in geweest. Bij Areopoli begint de binnen Mani. De hele route naar de zuidpunt is van begin tot eind prachtig. Wel hebben we ons verbaasd over de vele nieuwe huizen en hotels die hier gebouwd zijn. Het gaat in deze streek blijkbaar erg goed? We zien ook overal nieuwe woontoren-huizen gebouwd. Dit is iets wat we in 2004 niet gezien hebben.

Gerolimenas

De volgende stop was in Gerolimenas, hier hetzelfde verhaal ook een luxe nieuw hotel, terwijl het hier toch helemaal niet druk is. We zien er een heel klein laag kapelletje, waar je gebukt in moet. Marinus weet niet hoe gauw hij er weer uit moet komen, zo benauwd is het er van de brandende kaarsjes en van de wierook lucht.Deze streek is dè streek van de hoge woontorens. Men bouwde graag zijn huis hoger dan die van zijn vijand om hen vanaf het dak met stenen te kunnen bekogelen. Het hoogste gedeelte was vaak alleen bereikbaar via een ladder. Mani komt waarschijnlijk van het woord mania/hartstocht waarmee de Manioten hun eigendommen en land verdedigden. De eerst president van het onafhankelijke Griekenland (een autoritaire Korfioot)is in 1831 vermoord omdat hij het gewaagd had "kwade taal"te spreken. Hij had ze boeven en dieven genoemd en werd door 2 leden van een clan vermoord. We zien overal de Mani vlag, witte ondergrond met een blauw kruis en wat teksten. In Fiomochori toen we op het dorpsplein stonden om water bij de bron te tanken vroeg ik aan een jongen wat de deze vlag betekent en die vertelde dat het de Mani vlag is die staat voor overwinning of dood!

Gerolimenas.

Vathia

Vathia is het bekendste dorp met een groep hoge torens boven op een berg, het is nu vrijwel verlaten. Toen wij hier in 2004 door heen liepen was er in het dorp zelf nog wel een café met terras waar je wat kon drinken. Nu zijn we bijna in de zuidpunt van het ruige kale zuiden. Ongelooflijk dat men hier vroeger leefde. Men bevocht elkaar ook om de kleine stukjes vruchtbare grond.

We overnachten in Porto Kagio, een gehucht met een paar taverna's. Aan het einde van het strand bij de restaurants heeft een van de restaurants een kleine parkeerplaats ( N36.42828 E22.48722), als je iets bij ze gebruikt is het geen probleem om er te overnachten. Er achter ligt nog een P. Je kunt langs de baai omhoog naar een kapelletje lopen je hebt dan een mooi uitzicht over de baai en Porto Kagio. De volgende morgen gaan we langs de oostkust richting Gythio. Het begin is een steile weg met een spectaculair uitzicht over de 2 baaien van de zuidpunt.De hele route langs de oostkust is prima te rijden. Ook hier zien we in de dorpen de hoge woontorens en ook weer veel nieuwbouw. We vinden een goede overnachtingsplek in Kamares in een mooie baai met nog 3 andere camperaars. N 36.67907 E 22.52239. Het weer is wat aan het veranderen en gelukkig niet meer boven de 30 graden, 's morgens is het zonnig en rond de middag wat bewolkt wat later weer wegtrekt, prima reisweer.

Porto Kagio met vooraan het voetpad langs de baai en daarboven de parkeerplaats..