Ammoudia

2016

Kassopi

We rijden het binnenland en de bergen in naar het antieke Kassopi en Zalongo. We komen eerst bij Kassopi aan en moeten een klein stukje via een bospad naar de opgravingen. Staat er een groot hek dicht natuurlijk, maar rechts ernaast is gewoon een grote opening waardoor je zo het terrein op kunt lopen. Volgens de Agon cultuurgids is Kassopi een van de best bewaarde steden uit de oudheid. Daarom staan er ook weer 2 EU subsidie borden, 1 van 2000–2006 en daarna nog 1 van 2007–2013 bij elkaar een bedrag van 1.140.200 euro.Eens kijken wat ze daar allemaal voor gedaan hebben.

Bij de ingang een nieuw ticket office, met toiletten en het gebouw heeft ook airco want als je hier met die zomerse hitte moet werken, moet er wel airco zijn. Oh ja alles is dicht hoor. Verder staan er een stuk of 7 mooie info borden met informatie, tekeningen en plattegrond in Grieks en Engels. Dat is wel weer prettig om een inzicht van de antieke stad te krijgen. Je komt eerst bij de agora(markt) en ook het politieke hart van de stad, met een katagogion ofwel een officieel gastenverblijf. Dan hebben we het dus over een eeuw voor onze jaartelling!

De Romeinen verwoesten in 167 v.Chr. de stad. Je ziet nog een klein theater, het Odion(?) en er was een groot theater dat plaats bood aan 6000 mensen. Een grote overeenkomst met het theater van Dodoni. Er staan 2 simpele bankjes met een aantal prullenbakken waar een kraan is geplaatst die zowaar werkt. We krijgen niet de indruk dat hier voor ruim een miljoen gerestaureerd is!

Zalongo

Hier 1 km bij vandaan is het klooster Agios Dimitrios, of wel klooster Zalongo N39.14808º E20.68200º. Geopend: 8.30- 12.45 en 18.00-1945. Ongeveer 100 m voor het klooster is ook een gelegenheid voor parkeren en/of overnachten! Het kerkje kun je niet in want men is de fresco's aan het restaureren. Achter het grote klooster, dat er spic en span uitzag, loopt een trap naar boven naar het gedenkteken van de dansende vrouwen van Souli. Toen ze hun opstand tegen Ali Pasja verloren hadden vluchtten ze naar het klooster. Deze sprongen in 1803 hier dansend een voor een van de rotsen om niet in handen van de Turken te vallen(6 mannen en 22 vrouwen maar ook kinderen). Gelukkig ligt ’s morgens een groot gedeelte van de trap in de schaduw want het is een hele klim maar met mooie uitzichten.

De dansende vrouwen van Souli, het gedenkteken boven op de berg bij Zalongo.

Vrachos

Daarna rijden we naar Gliki aan de Acheron, hier waren we in 2011 ook maar de mooie touwbrug over de rivier is er niet meer. Het is er heerlijk koel onder de bomen, we lopen nog een stuk langs de rivier en zien dat er mensen de kloof ingelopen zijn in het water. Via de Acheron delta rijden we weer naar de kust, bij Loutsa is het toeristisch, de stranden staan vol met parasols en ligbedden. Maar voorbij de drukke boulevard van Loutsa en Vrachos vinden we toch weer een rustig plekje waar nauwelijks toeristen zijn N39.15785º E20.56240º.

Ammoudia

Vanmorgen naar Ammoudia gereden daar hebben we ook al eerder gestaan, het is een zeer bekende plek bij camperaars N39.23626º E20.47960º. Het bekende dodenorakel hier vlakbij van Mesopotamos hebben we overgeslagen hier waren we al in 2008, onze eerste Griekenlandreis. Op de kade staan hier ongeveer 12 campers, wordt in voor en naseizoen gedoogd? We horen/lezen ook verhalen dat men weggestuurd wordt. Het is echt een vakantiedorp de baai is mooi maar het water is verre van schoon. Prima voor weer even een rustig dagje. Vanavond even een onweersbui gehad, het is lekker wat afgekoeld, de temperatuur komt niet meer boven de 30º, zo’n 27 a 28 º, warm genoeg.