Parga 2020

september 2020

Parga

We gaan naar camping Valtos net buiten Parga in de baai Valtos Beach, het lange strand van Parga N39.28659º E20.38964º. We kennen de camping, waren hier in 2016 voordat we de overtocht naar Corfou maakten. En in 2008 tijdens onze eerste Griekenland reis hebben we hier ergens nog vrij overnacht, het was toen voorseizoen en ook nog eens een ander tijd. We staan weer in een olijven en sinaasappelboomgaard, hier zijn het vooral hele hoge olijfbomen, zeer apart.

Gelukkig knapt het weer op en gaan we ‘s middags lopend naar Parga. Toch een wandeling van 20 minuten, even flink de conditie op krikken, want het is niet alleen de berg op maar aan de andere kant ook weer helemaal omlaag via de trappen. We lopen als we boven zijn toch een stukje het Venetiaanse fort in, je kunt hier vrij rondlopen op eigen risico staat er op borden! Je hebt hier een mooi uitzicht over de stad en het eilandje met het kerkje. De stad is een paar keer in Turkse handen geweest, Ali Pasja kocht het van de Engelsen en tot 1913 is het Turks geweest.

Als we beneden zijn zien we dat het water over de promenade heen slaat, er staat een harde wind, gelukkig hebben we daar op de camping geen last van,die ligt beschut en 100 m van het water. Het is erg rustig maar we horen wel veel Nederlands spreken, ik schrijf op mijn site in 2016 dat we schrokken toen we in Parga kwamen, zo druk en toeristisch. Op de camping was het trouwens toen wel rustig, net zoals nu, er zijn nu slechts 4 plekken bezet. We drinken wat op een terrasje, maken een wandeling door het centrum, en gaan dan weer terug, het weer betrekt weer. Het blijft wisselvallig er komt de komende dagen weer wat regen aan. Omdat we hier nu alle faciliteiten hebben en goed beschut staan blijven we hier voorlopig.

Uitzicht op Parga vanaf het kasteel.

De volgende dag hebben we weer een zonnetje en maken een kleine wandeling naar het eind van de baai, langs het kleine kerkje en naar de kleine haven. Hier liggen de boten die normaal nog met de toeristen varen naar oa Paxos en Anti Paxos. Men is alles winterklaar aan het maken, ook op het strand. ‘s Middags het dorp weer in en ergens gegeten, we zoeken speciaal iets op binnen in het dorp waar we een mooi terras zien en waar je ruim kan zitten. Dat vind ik normaal ook al prettig en nu helemaal. Het is de hele dag goed weer geweest met flink wat zon en een lekkere temperatuur van 22 a 23°.

Het kerkje aan het eind van Valtos Beach.

‘s Avonds hebben we weer wat buien maar veel valt er niet, het weerbericht geeft heavy rain aan voor vannacht en morgen ook weer regen. De receptioniste van de camping heeft in het dorp voor morgen een afspraak bij een kapper voor me gereserveerd. Altijd maar weer afwachten hoe dit gaat aflopen. Het zou een regenachtige dag worden maar het is prima weer, regelmatig wat zon en een prettige temperatuur. Nu zitten wij hier op de camping beschut dus misschien is het voor de strandgangers wat minder.De voorspelde heavy rain van vannacht was gewoon af en toe een bui.

Vanmorgen wat zitten lezen en vanmiddag weer een restaurant op gezocht. Ik heb om 6 uur de afspraak bij de kapper dat heet hier ‘s middags. De ochtend was al vol en dan sluit men om 15.00 , siësta tijd, om pas om 18.00 weer open te gaan. Achter in de middag gaan we weer lopend naar het dorp met paraplu, 3x functioneeel, 1e x voor de zon, het is nu zelfs drukkend warm, 2e x voor steun bij de trappen naar beneden, en 3e x voor de eventuele regen die weer aangekondigd is maar niet komt!!! Eerst ergens wat eten en dan naar de kapper, trendy zaak met trendy mannen, met trendy knipgarnituur op het been! Ze spreken Engels dus: een beetje knippen en het zelfde model, lijkt me duidelijk. De term een beetje wordt altijd zeer verschillend geïnterpreteerd. Ik tuin er iedere keer weer in, ik denk als kapper zijnde dat zie je toch.Nou ja wat zal ik er van zeggen het is weer even wennen ander model,kort en opgeknipt .

Het blijft erg warm maar voor vanavond is er regen voorspelt.

We gaan met de taxi terug naar de camping (€5), ik heb geen zin in valpartijen bij in het donker de berg af lopen. Geen idee of het goed verlicht is. De regen kwam vannacht en van morgen, rond de middag is het gelukkig weer droog.’s Middags lopen we naar boven en gaan nu het Venetiaanse fort verder in. Eigenlijk geen terrein voor mensen die niet zo goed ter been meer zijn. Als we naar beneden lopen zijn veel winkeltjes nu na het weekend gesloten, het seizoen loopt echt af, ‘s avonds zijn er wel weer meer open als het drukker is in het dorp. We nemen weer een taxi terug, ik heb geen zin in op het laatste moment,omdat ik moe word, te vallen. Volgens de smartphone van Marinus heb ik toch 7,2 km gelopen.

Het Venetiaanse fort .

Parga is een leuke plek en het ligt prachtig maar als je bij Valtos Beach zit  is eigenlijk geen plek voor wie niet zo mobiel meer is. Normaal en in het hoogseizoen gaat er een taxibootje van het centrum naar Valtos Beach, maar nu is niks normaal. Morgen rijden we naar Igoumenitsa, tegen middernacht gaat onze boot. We hebben ons vanmorgen even gebogen over wat we dan gaan doen. De camping in Portonovo aan de Rivièra del Conero ,waar we op de heenreis heen wilden, is geen optie meer want die sluit in oktober. Het wordt richting noorden, we zien wel, het hangt ook weer af van het weer.