Porto

2012

We staan inmiddels op de Orbitur camping in Madalena, een klein stukje onder Porto. Van hieruit kunnen we met de bus naar de stad, verder ligt er hier langs de kust een mooi fietspad, zodat we ook met de fiets naar Vila Nova de Gaia kunnen. Dit is de stad op de zuidoever(ook wel zusterstad van Porto), aan deze kant van de Douro staan trouwens de Porthuizen zoals Sandeman. Inmiddels is het weer droog en zonnig en hebben we zelfs buiten koffie gedronken. Morgen als het weer het toelaat met de bus naar de stad. Vandaag met de bus naar het centrum van Porto, ik had het al op het internet gelezen, een spectaculair ritje af en toe. Het begon al bij het centrum van een paar dorpjes hier vlakbij. Zo smal en met een rot vaart reed de chauffeur er door heen. Marinus zei nog als ik hier met de camper had moeten rijden dan denk je dat gaat nooit goed. En dan rijdt er wel zo´n grote lange bus doorheen. Ik denk op sommige plekken echt niet meer dan 25 cm aan bieden kanten. Dan kom je bij Vila Nova de Gaia, de stad op de zuidoever, weer zo´n spectaculair stukje rijwerk.

De brug over en naar het eindpunt boven in de stad bij het station. zo hoefden we niet omhoog te lopen maar ging het naar beneden. Eerst gevraagd waar de de mercado is. Hier koopt de bevolking bloemen, groenten en fruit etc. maar ook levende kippen. Inmiddels is deze plek ook door de toeristen ontdekt Het gebouw is gedeeltelijk gestut met stempels, dus niet zo best meer. Toen naar het station, ook weer met afbeeldingen van de geschiedenis van Portugal in azulejos. We troffen het, er werd door een dansclub, demonstraties gegeven van oa Argentijnse tango. Bij de oude kathedraal gekeken voor het mooie uitzicht en op het plein een mooie pelourinho, dit is een schandpaal en tevens symbool van de rechtelijke macht.

De oude wijk de Ribeira wat doorgelopen, toen er een klein buitje viel gauw ergens naar binnen voor een hapje. Daarna gingen we even de fout in, we bestelden tripas, het geliefde nationale gerecht van Porto, ingewanden!!! We kregen het in een pan met bonen, gekruid, met rijst erbij. We hebben het niet helemaal opgegeten en voor ons hoeft het niet meer. Weer een ervaring rijker, ik had het wel ergens gelezen dat dat hier gegeten werd maar op dat moment was ik niet alert genoeg en besefte niet goed wat we bestelden. Vervolgens naar de Sint Franciscuskerk, met houtsnijwerk van boven tot onder in de hele kerk en allemaal met bladgoud bedekt. Ook wel de gouden kerk genoemd. Wat een pracht en praal, het gebouw wordt niet meer als kerk gebruikt maar is nu dus museum. Ook weer zo'n plek van fotograferen verboden. Dan kom je aan het water, oa bij de dubbele boogbrug , ook weer het werk van Eiffel. Een hele gezellige kade met terrasjes , mooi uitzicht op de porthuizen aan de overkant en de bootjes op de Douro. Maar ook de huizen aan deze kant zijn `mooi` , ook weer met ijzeren balkonnetjes. Een heel sfeervol stukje van de stad. Je kunt beneden langs lopen maar boven vlak langs de huizen gaat ook en voetpad. We vinden Porto een prettige overzichtelijke stad met de meeste bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar. Dus de volgende dag voor de 2e keer met de bus naar Porto geweest maar nu bij de kade van Vila Nova de Gaia, bij de brug, uitgestapt.

Terras aan de kade.

Hier zijn we met de telecabine, net een skilift, ook van Doppelmayer, naar de bovenstad gegaan. Daar kan je over de bovenbrug naar de overkant naar de bovenstad van Porto wandelen. Deze brug is alleen voor de metro en voor wandelaars. Hierboven lijn 22 genomen naar de Do Carmo kerk. Porto heeft ook 3 trajecten met houten trammetjes net zo als in Lissabon. Deze zijn echter niet zo druk. De hele stad vinden we prettiger, compacter en overzichtelijker dan Lissabon. Het stuk aan de kade aan de Douro bij de brug is een heel leuk en gezellig stuk. De gehele stad maakt een wat nettere indruk dan Lissabon. We zijn ook nog een stuk met de bus door de buitenwijken geweest en dat ziet er allemaal wat verzorgder uit. Het was vandaag mooi zonnig weer, prima voor in de stad te lopen. De volgende dag is het nog steeds mooi weer daarom gaan we nu met de fiets richting Porto.Nog nooit op een zaterdagmorgen zoveel wandelaars, joggers en fietsers langs een kust gezien. Er ligt hier langs de kust een mooi fietspad, het is een leuk ritje naar Vila Nova de Gaia met het mooie uitzicht op de stad Porto aan de overkant. Er zijn trouwens 6 bruggen over de Douro bij Porto, de mooiste is natuurlijk die van Eiffel.

Even voor de 1ste brug ligt de wijk(dorpje?) Afurada aan de riviermonding. Ik had op internet gelezen dat hier een nieuwe wasplaats was, waar de vrouwen de was deden en dan te drogen hingen op de kade. We troffen het, er was ook markt(zaterdagmorgen). Een gezellige plek en een heel leuk gezicht al die wapperende was, omhoog gehouden door lange stokken. Alles wat hier wappert is dus met de hand gewassen in het nieuwe "moderne" waslokaal. Als de dan bedenkt dat we hier ongeveer op 3 km van het centrum van Porto zitten en dat er zoveel vrouwen alles op de hand staan uit te wassen anno 2012 in Europa!!! Verder gewoon de brug over gefietst en toen een stukje langs de Douro. Je kon echt merken dat het weekend is want het was veel drukker dan de afgelopen 2 dagen. Tip voor wie een stedenreisje wil boeken, ga naar Porto en niet naar Lissabon, veel mooier en gezelliger. Wij gaan morgen het binnenland in, de Douro langs, kijken of dat een beetje wil lukken met de camper.