Cordoba

2012

Woensdagmorgen zijn we om half 10 van camping Pla vertrokken en de volgende dag waren we om 3 uur op stadscamping El Brillante in Cordoba. Ruim 1000 km gereden, via Zaragoza en Madrid. Toen we uit Canillo vertrokken was het wit in het dorp, het had die nacht gesneeuwd. We reden toen inderdaad het slechte weer tegemoet, met bakken kwam het uit de lucht. We hebben die dag tot ongeveer 50 km ten noorden van Madrid gereden. Het was even zoeken voor een overnachtingsplek maar in Torija langs de A2 bij de sporthal(N40°44.552 W3°01.700) hebben we prima overnacht, al was het een zeer koude nacht.Torija is een aardige plaats met een kasteel met grote parkeerplaats die erg scheef is vandaar de parkeerplaats bij de sporthal.Tot na Madrid zagen we nog sneeuw liggen werd het beter met de temperatuur. Toen we op de enigste camping in Cordoba(Municipal El Brillante, Avenida del Brillante 50)aankwamen was het boven de 20 graden, heerlijk aangenaam weer.

De volgende dag met de bus, die voor de camping, stopt naar de stad. Cordoba stad van 3 culturen, Christendom, Jodendom en Islam. De Mezquita(moskee) is de bekendste bezienswaardigheid van de stad. De bouw begon al in 785 en steeds is het complex uitgebreid en is er een stuk bij gebouwd. Binnen is het een woud van 824 zuilen met hoefijzerbogen afwisselend in baksteen en wit natuursteen. De achtermuur, de Kibla die normaal richting Mekka is gericht ,ligt hier pal zuid.Hier bevindt zich het mooiste stukje van de moskee, de mirhab, de gebedsnis van de imam, die de gelovigen voorging in gebed. Het is aan Karel V te danken dat de moskee er nog staat want er werd vanuit de katholieke kerk heel veel druk op hem uitgeoefend om alles te slopen. De binnenplaats werd een oranjerie, in april geurt het hier heerlijk van de bloeiende sinaasappelbomen. Jammer we zijn net even te vroeg, je ziet de knoppen al aan de bomen zitten. Verder heeft men toen in de moskee een kerk/kathedraal gebouwd, er is dus veel aan het gebouwd gedokterd zodat het nu een ratjetoe aan stijlen is. Maar het geweldige “zuilenbos” is uniek in de bouwkunst en heeft een zeer aparte sfeer. Verder zijn er een paar mooie toegangspoorten. Na een tijd in de moskee en er rondom heen gelopen te hebben zijn we even over de Romeinse brug(Puente Romano) over de Guadalquivir rivier gelopen. Niks ouds meer aan, hij is diverse keren gerestaureerd. Rond de moskee is het gezellige oude centrum van de stad, wij zijn naar het Plaza de la Corredera gelopen.

De Romeinse brug(Puente Romano).

Hier vlak bij in een klein straatje, bij  het restaurant Salinas( in de Fernando Colon) hebben we toen heerlijk gegeten, heel mooi authentiek restaurantje waar de Spanjaarden komen, vraag even een Spanjaard naar de weg. Echt een aanrader veel beter dan de toeristen restaurants! Met de bus weer terug naar de camping, morgen maar weer een stukje van de stad bekijken. Zaterdagmorgen dus weer met de bus naar de stad, vandaag is het bewolkt, ´s middags is het behoorlijk warm en wordt het 25°. Nu gaan we eerst in de Joodse wijk , La Juderia , naar de synagoge. Als je er bent ga even kijken maar spectaculair is het niet. De San Bartolomé kapel in mudejarstijl is meer de moeite waard. Er lopen diverse grote groepen met gids en als we bij de moskee komen zien we hoe druk het vandaag is wat een verschil met gisteren. Ik denk heel veel Spaanse dagjes mensen die in het weekend Cordoba bezoeken, dat moet je niet doen als het straks 40° is. We slenteren nog wat door de oude wijk rondom de moskee, gezellige straatjes, wel toeristisch maar het heeft wel wat. Heel veel mooie patio’s, vaak met restaurant.

Daarna gaan we naar het Alcazar, burcht van de christelijke koningen, gebouw in 1328, met mooie moorse watertuinen. Hier was het behoorlijk druk, toch even de smalle wenteltrap op naar boven voor het uitzicht. Er is een zaal met hele grote Romeinse mozaïeken, van een paar eeuwen v.Chr. Gevonden(?) /weggehaald bij het Plaza de Corredero, of iets dergelijks. Er stonden overal alleen maar Spaanse teksten bij, de sukkels. Verder een mooie prettige stad, om 2 dagen in rond te dwalen, morgen gaan we naar Medina Azahara, even buiten Cordoba.

Medina Azahara

Volgens de Nationaal Geografic en de Marco Polo gids een must maar volgens de ANWB gids de kostbaarste puinhoop van Spanje. Ja zo staat het er echt. Ooit een buitenverblijf, gebouwd door een kalief voor een van zijn liefjes, gebouwd in 936. Gigantisch groot en luxe later weer verwoest. Men probeert nu een en ander weer te reconstrueren. We zullen zien of het de moeite waard is, het heeft in ieder geval een camperplaats. Het is maar een kleine stukje naar Medina Alzahara, in de stad staat overal aangegeven hoe je er naar toe moet rijden. We komen bij een grote parkeerplaats waar diverse bussen en auto´s staan. Niets te zien, een half in de grond gelegen gebouw waar iedereen naar toe loopt. Er om heen een parkachtig iets maar dan zonder bankjes. In het super moderne gebouw horen we dat er een museum is en dat je zo naar een film kan gaan kijken, nou dat hoeft voor ons ff niet. Er wordt gevraagd waar we vandaan komen, want voor EU inwoners is het gratis!!! We hebben hier dus dik aan betaald. Dan moeten we met een bus(samen voor 3€) naar de plek die 2 km verder tegen de berg aan ligt. Nou het was dus wat de ANWB schreef, de duurste puinhoop van Spanje. We hebben al veel archeologische plaatsen gezien, maar dit was niks vonden wij. Het paleis van de kalief (het mooiste gedeelte)was gesloten, dit gedeelte is overdekt en hier is men aan het restaureren om er weer iets van te maken. Op een paar plekken heeft men weer iets overeind gezet. De routing is abominabel, diep triest, je loopt je steeds vast alsof je in een doolhof loopt.

Onbegrijpelijk dat hier bussen vol met bezoekers naar toe gebracht worden. Er lopen groepen met een gids die van alles verteld. Het geheel heeft slechts 70 jaar bestaan en was vreselijk groots en luxe van opzet, volgens de boekjes hebben er 10.000 arbeiders aangewerkt, samen ,met 1500 muilezels en 400 kamelen. In 1010 is het door Noord Afrikaanse Berbers weer verwoest. Het ligt mooi op een heuvel met uitzicht naar Cordoba. Zo zien we weer eens waar ons EU geld naar toe gaat. Dit zal wat kosten, het gebouw dat er neer gezet is in een parkachtige omgeving. We vonden het geen plek om te overnachten. Ik had op de kaart gezien dat het in een mooie omgeving lag dus we dachten hier de middag te blijven. Nou gauw wegwezen, en dat er in de boekjes staat dat het een must is voor de bezoeker van Andalusië, echt compleet onzin, misschien voor de archeologische freaks. Of het moet de film en het museum al zijn wat wij niet gezien hebben.

El Rocio

Via de A431 zijn we naar El Rocio gegaan, 230 km richting Portugese grens. Dit dorpje ligt aan de rand van het natuurgebied Donana, en is vooral bekend door de Romeria, de mooiste pelgrimstocht van Spanje. Vanuit heel Andalusië trekken de pelgrims vlak voor Pinksteren met mooi versierde wagens en te paard naar El Rocio voor verering van La Virgen del Rocio, het meest vereerde Mariabeeld van Andalusië. Een uniek spektakel met kleurrijke linten van wagens , paarden en uitbundig uitgedoste mensen. Vlak bij het dorp ligt camping La Aldea waar het behoorlijk druk is, er staan vrij veel Nederlanders(ACSI camping). De volgende dag het dorp doorgelopen, fietsen is niet mogelijk want het zijn allemaal onverharde wegen, veel los zand. Er wonen niet zoveel mensen in het dorp , toch zijn er veel straten en huisjes maar veel 2e huisjes en voor de verhuur.

Weinig paarden gezien wel veel winkels met de Spaanse flamengo jurken.

Het is dus een paarden dorp, voor al de huizen een (houten) balk waar je je paard aan kan stallen. Veel auto's in het dorp gestald gezien en 2 mensen te paard en een koetsje met paarden gezien. Ook overal winkels met flamenco spullen en zelfs koetsjes te koop, een zeer apart dorp. Overal kapelletjes met een toren met klok erin. Na even in de kerk bij de Virgen te zijn geweest gaan we verder op de fiets het natuurgebied in. Er staan steeds waarschuwingsborden voor de lynx, jammer genoeg niet gezien, of gelukkig misschien? 5 km verder staat een paleis dat als jachtslot diende, je kunt er zo in, er is een tentoonstelling hoe het leven hier vroeger was. Het is behoorlijk warm zo in de middag(25° ). Wij gaan morgen weer verder richting Portugal wat nu niet zo ver meer is.