Evia noord

2010

Psarapouli

We zijn inmiddels zo'n 30 km verder naar het noorden opgeschoven, het is een mooie route met veel groen en mooie uitzichten. Hier vandaan zie je de eilanden Skiathos en Skopelos, waar we ook al eens geweest zijn. Dan zien we een mooie baai bij Psarapouli, we verlaten de hoofdweg en zoeken even buiten het dorp gewoon langs de (brede) weg een plekje tussen de tamarisken. dit voor de broodnodige schaduw want het wordt al behoorlijk warm. Ondanks dat het weekend is, is het hier rustig, overal zitten wel wat mensen op het strand. Helemaal verder buiten het dorp aan het einde van de baai, staan diverse kleine tentjes op het strand, ergens zien we een plek waar men water haalt. Ja dit is echt Griekenland, en wordt dit dus gedoogd. Alhoewel als het hoogseizoen is het misschien heel anders. Heerlijk wat een rust en dat in een weekend. 's Avonds lopen we even naar het dorpje om wat boodschappen te doen, de terrasjes zijn dan redelijk bezet. Langs de weg naar het dorp staan allemaal vakantie huizen, toch zijn ze niet allemaal bezet, het is ontzettend rustig. Bij een modern café blijkt men wifi te hebben, dus de volgende dag gaan we even terug om wat op de site te zetten. wij vinden het een heerlijk plaatsje. Bij een restaurantje zien we zelfs kamers te huur staan in het Nederlands. Je ziet hier nauwelijks Engels of Duitse teksten, dus laat staan Nederlands.

De baai bij Psarapouli.

Er komen diverse auto's langs die iets verkopen, vis , groente etc. Ineens zie ik een auto een erf op rijden en ja hoor het is een bakker. Zo hebben we zondagmiddag ineens vers brood, het voelt nog warm aan. In de kleine plaatsjes zit vaak geen bakker dus rijden er vaak bakkers met een auto de dorpjes in. Psarapouli heeft maar 3 winkeltjes maar geen bakker. Dus is het vaak een kwestie van goed op letten. Na 2 heerlijk rustige dagen en nachten rijden we weer verder, het zijn steeds maar kleine stukjes die we rijden, op zoek naar weer een mooi plekje, en mogelijkheid van water.

Artemiso

Even voor Artemiso zien we , nadat we van de hoofdweg afgegaan zijn, een landje met 4 caravans. Het is maandag dus niemand te zien. Vlak bij is een restaurantje en even verder zijn een paar vakantiehuisjes en daar zwemmen zowaar een paar mensen in zee. We vinden het weer een perfecte plek, nu met uitzicht op de zuidpunt van Pilion en de plaats Trikeri. Pilion is een heel mooi schiereiland waar we ondertussen ook al 3 keer geweest zijn. We staan op een historische plek nl vlak bij kaap Artemiso, 480 v. Chr. heeft hier veldslag tussen de Grieken en Perzen plaats gevonden.

Pefki

Na 2 nachten gaan we naar Pefki, we wilden hier op camping gaan staan die je in camperboekjes wordt genoemd. Zelfs nog in een folder van de VVV in Eretria. Nou die camping is gesloten, jammer het is hier redelijk vlak dus we hadden met de scooter wat rond willen rijden. Pefki is wel behoorlijk toeristisch, veel strandstoelen al op het strand, maar toeristen zijn er nauwelijks. Ook geen pinautomaat te zien, we lopen nu eigenlijk al een tijdje te zoeken en spreken onze contant voorraad maar aan. We overnachten op het Kastristrand en gaan de volgende dag meteen naar Istiea, de hoofdstad van Noord Evia.

Heel klein kapelletje in Pefki.

In het centrum zijn diverse banken maar bij de eerste bank lukt het niet, heel vreemd, in Karystos in het zuiden overkwam ons dat ook een keer, Als ik naar binnen ga en vraag waarom het niet lukt halen ze de schouders op, Griekenland zit met een financiële crisis, dus een en ander gaat hier niet helemaal "normaal". Gelukkig kunnen we bij de volgende bank wel pinnen, dat geeft weer een rustig gevoel. Istiea ligt 5 km van de kust, Kanatadika is de kustplaats die hier bij hoort, hier zie je wat de wat rijkere Grieken in vakantiehuizen, in het water liggen allemaal dure boten. We overnachten op een grote parkeerplaats voorbij het dorp meteen aan het strand. De volgende dag rijden we naar Orei net als Pefki een plaats waar de Grieken met vakantie gaan. In Orei zien we trouwens ook geen pinautomaat.