Centraal Griekenland

2010

De heenreis

Vrijdag 15 mei zijn we vertrokken en deze keer met de boot van Ancona naar Patras. Die van Venetië was al vol, dus werd het Ancona, terug kunnen we wel via Venetië. We zijn de vorige keer via Venetië vertrokken en vinden dat een prachtige afvaart en binnenkomst. Heel spectaculair langs het dogenpaleis en het Canal Grande. We waren dit jaar een beetje laat met reserveren en zo werd het dus Ancona. De 1ste nacht hebben we op de camperplaats bij Ettlingen, even ten zuiden van Karlsruhe, overnacht. Hier hebben we wel vaker gestaan, het is net een mooi traject voor zo'n eerste dag als je niet vroeg weg gaat. We vinden het ook een prettige plek. De volgende dag zijn we even voorbij Piacenza gekomen waar we op een grote parkeerplaats bij een supermarkt hebben gestaan, in het weekend is zo iets prima te doen en word je niet vroeg gewekt. We waren de volgende dag om 2 uur al in Senigallia op de camperplek, terwijl we de volgende dag pas met de boot naar Patras zouden gaan. Dit keer met een hut omdat er geen camping aan boord is, we krijgen wel stroom. Dinsdag middag zijn we om half 4 in Patras. We rijden meteen richting Rio waar we via de tolbrug naar het vaste land gaan, een zeer spectaculaire brug. Over de brug slaan we meteen links af naar Antirio, net naast de brug.

Dit plaatsje heeft een haventje waar je goed kunt staan(en overnachten) met een prachtig uitzicht op de brug. We maken voor het slapen gaan even een rondje door het dorp. 's Morgens halen we vers brood vlak bij de haven, we zetten een tafeltje voor een bank op de kade en hebben een heerlijk ontbijt in het zonnetje. Niemand die zich er aan stoort, heerlijk echt Griekenland.

Nafpaktos

Na het ontbijt rijden we naar Nafpaktos. We rijden eerst naar boven naar het Venetiaans fort(Kastro), onderweg er naar toe heb je een prachtig uitzicht op de oude ommuurde haven van Nafpaktos. Het Kastro is geopend van 8.30-1500, je zou dus prima kunnen overnachten op de grote parkeerplaats. Daarna rijden we weer naar beneden en proberen een parkeerplekje te vinden wat uiteindelijk lukt. We lopen weer naar de oude haven, het is best wel druk op een doordeweekse dag, maar het zijn wel allemaal Grieken.

Rond de haven is het gezellig en lopen we wat rond, daarna gaan we verder richting Galaxidi. De weg er naar toe langs de kust is mooi, hier en daar kun je even van de hoofdweg af om vlak langs de kust en door een dorpje te rijden, overal is het nog rustig.

Galaxidi

Vlak voor Galaxidi zijn 2 mooie baaitjes, die we van bovenaf de weg zien. Bij de 1ste staan caravans, maar als we goed kijken zien we dat het zigeuners(?) zijn, we rijden dus door en bij de volgende plek zien we 4 campers staan. Tijd voor een pauze dag, we staan er heerlijk. Het is prachtig mooi weer, we maken een wandeling en zien dat er iets verder een camping is en een hotel. Er is nog niets open, het seizoen moet nog beginnen.

Na 2 nachten gaan we weer verder en rijden Galaxidi even in, ook hier weer een rust, maar je ziet dat het wel een toeristisch plaatsje is maar ik denk ook alleen weer voor de Grieken. Er is wel een internetcafé dus ik kan mooi even iets op reisavontuur zetten. Daarna rijden we naar Delphi, de stad Itea slaan we over en rijden dan door de grootste olijvenboomgaard van Griekenland omhoog naar Delphi.(Delphi staat onder een apart hoofdstuk)

Osios Loukas

Na 2 nachten op camping Delphi rijden we verder de bergen in het Parnassus massief dat een hoogte heeft van 2457 m. Een mooie rit omhoog naar Arachova. De plaats Arachova is ook een beetje een "wintersport" plaats, je kunt er ski's het echt een uitgangsplaats voor de Grieken, het was er erg druk toen we er aankwamen maar helaas begon het een beetje te regenen. We lopen het dorp even door en kopen bij een bakker een vers brood(terwijl het zondag is). De winkels zijn open je ziet dat je in een bergplaats bent veel houten spullen en bont, niet alleen mutsen maar hele vellen, zeker om zelf een jas te maken. De plaats ligt erg mooi maar omdat het nog steeds licht regent, we zitten behoorlijk hoog, besluiten we verder te gaan. Als we weer afdalen wordt het snel weer droog. We gaan naar het klooster Osios Loukas. Het klooster is gewijd aan de kluizenaar heilige Lucas, die vlak bij Delphi geboren was en die zich een reputatie als genezer verwierf.

Het bergdorp Arachova, tevens wintersportplaats.

Er zijn mooie mozaïeken en muurschilderingen in de kerk. De crypte is erg mooi met prachtige fresco's, die moet je zeker niet overslaan. Wij waren er achter in de middag en toen was het heerlijk rustig. Het hele terrein is een mooie prettige plek om even rond te lopen. Het klooster heeft een mooie voorhof waar je kunt zitten en wat drinken. De kanonslopen herinneren aan de vrijheidsstrijd van Midden-Griekenland in 1821. Bij de "zij ingang" zie je de kogelgaten in de deur. Er is een grote parkeerplaats en er mag overnacht worden. Er loopt een pad naar beneden met toiletten. Wij hebben er dus prima overnacht. De volgende dag richting zijn we weer terug richting Distomo gereden, volgens een Duits camperboek is de route over Kiriaki niet aan te bevelen voor campers langer dan 6 meter.die raad volgen we dan maar op want wij zijn 7 meter. Over de doorgaande weg rijden we naar Heronia even ten noorden van Livadia.

Heronia

Even voor je Heronia in rijdt zie je aan de linkerkant een veld met een vreselijke grote marmeren leeuw van 6 m hoog. Het is het symbool van lef en dat geldt dan voor de Thebaners die hier vochten en verslagen werden door de Macedoniërs onder leiding van Philippus II en zijn zoon Alexander de Grote. Het beeld is door de zwaarte in de bodem gezakt, ooit weer gevonden en in stukken gehakt en weer opgebouwd. Het staat op een sokkel in een kuil waar ooit het massagraf was van al de omgekomen soldaten van Thebe, het huidige Thiva hier niet ver vandaan. Daarna gaan we even naar Orchomenos hier vlak bij. In de Myceense tijd was dit een belangrijke plaats, nu is het een archeologische plek, met een Myceens koepelgraf, grafkamer met een leistenen plafond. Al met al niet echt zo bijzonder, wat we wel aardig vonden was het kerkje er tegenover uit 874, de Panagia van Scripou.

De leeuw van Heronia, 6 meter hoog.

Normaal gesloten maar vlak er naast staan huizen en 2 dames haalden net iemand om de kerk te openen. Het is het eerste kruiskoepel gebouw op het Griekse vasteland. Loop er een keer omheen, overal op de muren vind je afbeeldingen en stenen met inscipties, wel apart. We rijden een stukje over de autobaan langs Thiva richting Halkida. Bij Thiva kun je overigens autogas tanken!!! We nemen niet de afslag naar Vathi maar proberen via binnen weggetjes bij Dilesi uit te komen. Dat hadden we beter niet kunnen doen, je komt in een vreselijk druk, bewoond en vol gebouwd gebied. We zitten uiteindelijk niet zo ver van Athene af. Nergens staan goede borden zodat als we uiteindelijk aan de kust staan we geen idee hebben waar ongeveer. We vinden een rustige zandweg achter huizen langs en besluiten hier maar te blijven staan. Het is prachtig weer en we kijken uit op Evia waar we morgen naartoe gaan. We hebben een rustige nacht en de volgende morgen is het heerlijk ontbijten langs de waterkant.