Krujë

2012

Vandaag zijn we in Krujë geweest, bergstadje vlak bij Fushë Krujë, we dachten hier op de camping te gaan staan en dan met de taxi naar Krujë. Bleek het toch nog behoorlijk ver van het stadje te liggen en de camping was een klein terreintje bij een luxe hotel, ook niet echt uitnodigend alhoewel ze wel een groot zwembad hadden. Dus toch met de camper naar Krujë, eerst Fushë Krujë door, chaotisch natuurlijk. Nergens richtingsborden te zien dus een en ander moet echt op gevoel. Als je de stad in rijdt moet je rechts aanhouden, daarna ga je de berg op naar Krujë. Je rijdt door tot bij hotel Panorama hierachter ligt de (toeristische)bazaar. Boven in het stadje aangekomen via aanwijzingen van een man ook nog een parkeerplek gevonden, waar hij rijkelijk voor beloond wilde worden. Na wat afdingen kwamen we een bedrag overeen, terwijl het gewoon de openbare weg was!!! Maar met een grote camper ben je weer blij als je een parkeerplek gevonden hebt. De bazaar is het punt waar de toeristen bussen naar toe gaan. In de Dominicus gids staat dat je hier de beste souvenirs kunt kopen, maar er is ook heel veel made in China. Er staat ook dat je hier nog ongestoord kunt lopen zonder door verkopers aan gesproken te worden. Vergeet het maar!!! Het Etnografisch museum is een huis van een pasja waar je kunt zien hoe ooit een voorname moslim familie leefde. Mooi ingericht allemaal, niet fotograferen, stel je voor!

De bazaar, een straatje waar al de toeristen naar toe gebracht worden en waar het meestal druk is.

Daarna zijn we een restaurantje binnen gelopen waar wat mannen zaten te eten, even op het bord gekeken wat er lag en dat stond ons wel aan. Spreekt een van mannen ons aan in het Duits zo konden we duidelijk maken wat wij wilden hebben. Toch spreekt men nog redelijk vaak wat Engels, Duits en soms ook Italiaans. We zitten op het smalle balkon met uitzicht op de bazaar. Terug rijden we zo de stad door want dan is het siësta tijd. Om half 3 hadden we geen zin om naar de kust te gaan en wat te zoeken dus toch maar naar Nord Park camping. Als wij er staan komen er later nog Fransen met een tent en Duitsers met een caravan. De camping is bijna vol. Lekker even in het zwembad gezwommen. Als wij om 6 uur aan de borrel zitten komt er iemand van het hotel met 3 borden met diverse schoongemaakt fruitsoorten. Keurig vorkjes erbij, zoiets hebben we nog nooit meegemaakt. Maar we zitten hier ook voor de hoofdprijs van € 22,90, duur voor Albanese begrippen, maar we hebben wel gratis wifi en een zwembad met Olympische afmeting. En ook nog eens de gratis herrie van de airco/afzuiging van de keuken, nee echt rustig is het niet. N 41º28'14" E 19º41'54"

Durrës

Het ritme is steeds 's morgens om 9 uur weg dan ergens naar toe om iets te bezichtigen of een wandeling door een stad. Deze keer dus naar Durrës een grote havenplaats waar de veerboten naar Bari in Italië vertrekken. De rit over de snelweg er naar toe is al een belevenis op zich. Drukke gevaarlijke weg waar je weer van alles mee maakt. Wandelende mensen langs de kant, mini busjes die stoppen om mensen in en uit te laten stappen. En het verkeer raast met 100 km voorbij. Een herder met een paar schapen langs de kant, fietsers die tegen het verkeer in langs de kant fietsen, je ziet echt van alles. Het is dan nog koel, het wordt overdag toch wel zo'n graad of 30 maar s avonds om 5 uur begint het af te koelen en dan is het de volgende morgen ook nog redelijk koel. Op zich hebben we niet zoveel te zoeken in zon grote stad maar we willen toch even bij het amfitheater kijken, dit is pas sinds 1966 ontdekt toen iemand in de oude binnenstad in zijn tuin ging graven. Hier in de oude binnenstad is het minder druk en chaotisch als in Shkodër, we vinden ook vrij gemakkelijk een parkeerplaats. Dat komt misschien omdat hier niet de winkelstraten zijn. Er is nog een stuk oude muur en vlak daarachter is het amfitheater.

Daarna rijden we langs de kust, het strand verder. Hier is het weer erg druk en chaotisch, het duurt een hele tijd voor we die drukte kwijt zijn. Geen plekjes om te staan of om te overnachten vinden wij en daarom rijden we door naar Pa Emer een kleine camping aan zee bij Kavajë/Karpen. N 41º10'55" E 19º28'39" € 18 gratis wifi bij het restaurant. Hier staan we aan het strand, de camping ligt mooi tegen een kleine bergrug aan de andere kant ligt het dorp. We zitten hier weer in een landelijke omgeving. De volgende dag maar weer een stukje op de fiets, weer richting, snelweg maar alles is hier vrij vlak dus dat gaat goed. Je ziet oude huisjes maar er wordt heel veel nieuw gebouwd. Ik denk dat heel veel Albanezen uit het buitenland hier een huis laten bouwen. Ik krijg niet de indruk dat de huizen bewoond zijn, misschien willen ze allemaal appartementen verhuren. Als we terug komen zijn er een heleboel nieuwe campers gearriveerd, de meeste zijn Duitsers, je ziet ook veel Oostenrijkers. Vanavond gaan we in het camping restaurant eten, hier heb je een prachtig uitzicht op het strand en het kleine eilandje wat ze gemaakt hebben waar een barretje is met ligstoelen. Gisteravond lukte het helemaal niet met het internet, vanmorgen vertrok onze buurman om 6 uur dus we waren ook vroeg vanmorgen. Nu lijkt het wel te lukken.

Uitzicht op het kleine eilandje vanaf het terras van het restaurant van camping Pa Emer.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...