Attika

2018

Omdat de koelkast een storing gaf, iedere 2 minuten een piepgeluid net als een achteruit rijdende vrachtauto, zijn we de hele ochtend bezig geweest. Eerst zelf zoeken daarna 2 bedrijven van het desbetreffende merk in Athene gebeld, die geen service verleenden, uiteindelijk bij camper bedrijf terecht gekomen waar we langs mochten komen. Camperclub in Pallini N38.00383º E23.8938903º, dit is in NO Athene (www.camper-greece.com). Volgens Marinus moest het in de gastoevoer zitten, toen hij tijdens een broodje eten op de autobaan , de fles wilde controleren bleek de knop niet helemaal open te staan, dichtgetrild?

We rijden best wel vaak over slechte wegen dat we wel eens denken de camper rammelt uit elkaar. Piep geluid verdwenen maar toch bij het bedrijf langs gegaan. Daar hebben ze alles even nagekeken en helemaal gereset. Prima geholpen, goed adres voor als je problemen met je camper hebt. Plan was om de boot naar Aegina te nemen, dat durfen we nu niet, we zijn doorgereden naar de oostkant van Athene en staan vlak bij de haven bij de parkeerplaats aan het strand van Rafina, N38.01839º E24.01243º €12 geen voorzieningen. We zien de hele tijd de grote veerboten komen en vertrekken naar de vele Egeïsche eilanden..

Hier vlakbij waren nog niet zo lang geleden hevige branden, het plaatsje Mati, net hierboven is heel erg verwoest. 's Avonds lopen we even naar de bedrijvige haven, een gezellige plek, paar mooie restaurants die tegen de heuvel op liggen met prachtig uitzicht natuurlijk. Wij lopen naar boven naar het kapelletje en zien aan de ander kant van de heuvel waar het verbrand is tot echt vlak bij de kapel. Het was me het dagje wel, never a dull moment.

De haven van Rafina .

We zitten nu in Attika en gaan verder richting zuiden, maar 16 km ten zuiden van Rafina ligt de Artemis tempel uit de 5e eeuw v.Chr. in het antieke Brauron.In de mythologie is Artemis de tweelingzuster van Apollo en godin van de maagdelijkheid, geboorte en beschermster van de dieren. Om de 5 jaar vierde Attika het lentefeest van Brauron, Atheense meisjes hielden een mysterieus ritueel gehuld in berenhuiden, de zgn berinnen. De berin werd als heilig beschouwde. Er is ook nog een oude stenen brug over de rivier die daar liep, voor die tijd een bijzondere constructie.

De baai bij Loutsa(Artemis).
Het strand aan de andere kant van het kerkje.
De tempel van Artemis bij Vravon.
De noordelijke portico, zuilengang.
bwd  Set 1/2  fwd

Het tempelgebied ligt in een mooie groene omgeving en heeft een museum dat ook de moeite van het bezoeken waard is. Er is hier veel gevonden, heel veel beeldjes van kinderen, votiefgeschenken. Maar ook wat gouden voorwerpen 2 mooie kettingen en gebruiksvoorwerpen zoals spiegels en kammen. €3 pp reduced EU, dinsdag t/m zondag 8.00-15.00. We rijden dan verder langs de oostkust van Attika naar het zuiden(slechte wegen!), er staat nog steeds een zeer harde wind. Moeilijk om een goed plekje te vinden, zwemmen is geen optie. Alhoewel we hier en daar op zgn beschutte strandjes bij bv Porto Rafti mensen in het water zien, maar wij in ieder geval niet.

We vinden dan even voor Lavrio bij een klein vissershaventje een redelijk plekje achter een aarden wal van ruim 2 m hoog. Toch staat de camper nog af en toe te schudden, maar we hebben wel een boom ervoor om in de schaduw te zitten. N37.73269º E24.05300º kraan bij de gebouwtjes van de vissers. Lavrio had vroeger veel zilvermijnen zo kon de staat Athene een uitstekende vloot opbouwen en financieren om tenslotte de Perzen te verslaan.De basis dus voor de economische, politieke en militaire opkomst van Athene.

De zuidoost kust van Attika, ten zuiden van Artemis tempel.
Een mooie kust, jammer van de harde wind.
In de beschutte baai bij Porto Rafti wordt gezwommen .
Een beschut plekje bij het haventje van Lavrio.
bwd  Set 1/2  fwd

Vanmorgen naar de zuidpunt van Attika gereden naar kaap Sounion waar de Poseidon tempel staat, een bouwwerk uit 445 v Chr. Een groot gebouw(tempel) waar op de marmeren bovenkant vermoedelijk een houten puntdak stond met marmeren dakplaten. De zuilen zijn 6 m hoog en 1 m in doorsnee. Hier werden erediensten gehouden voor Poseidon de machtige en gevreesde god van de zee. Het was een oriëntatiepunt voor de schepen op zee.Het is een prachtige plek vooral met zonsondergang, de mooiste van Griekenland zegt men. Maar we hebben nog steeds een harde wind, we spraken een Griek die vertelde dat het windkracht 7 is.

De Poseidon tempel boven op kaap Sounion.

We waren er vroeg om 9 uur, toen wij om de tempel heen liepen waren we op dat moment de enigste, op het moment dat we vertrekken komen er 2 bussen vol met oa scholieren. €4 pp reduced EU inwoners. We gaan via de westkust weer omhoog en proberen een plekje te vinden , beetje windvrij, nou ja zeg maar met niet zo veel wind. Afgezien van de wind heb je ook heel veel stof en zand wat rond vliegt. Paar keer iets geprobeerd, weggetjes afgelopen(Marinus dan) en afgereden maar uit eindelijk iets gevonden met boom voor de schaduw, even onder Thymari, N37.69331º E23.93742º. Geen problemen meer gehad met de koelkast dus morgen naar Piraeus voor een overtocht naar Aegina.