Schwerin

2021

We staan nu op de CP bij de jachthaven Marina Nord in Schwerin, N53.64664º E11.43427º. Het is droog en het is wat helderder geworden. Er liggen hier rondom Schwerin diverse kleine meertjes en op een eilandje in het Schweriner binnenmeer ligt Schloss Schwerin. Je kunt slechts een klein gedeelte binnen bezoeken want het is ook het huis van het parlement en regering van de deelstaat Meckelenburg-Vorpommern.

We gaan op de fiets naar de stad naar het slot, het is druk omdat het zondag is, er staat een rij bij de ingang maar we waren toch niet van plan om naar binnen te gaan. Het slot doet denken aan het Franse Chambord met al zijn torentjes, je kunt er helemaal om heen lopen. Het heeft een mooie tuin, orangerie ook dit is de moeite waard om te bekijken, overal veel banken om even te zitten.

Het slot van Schwerin staat op een klein eilandje in de Schweriner See.

Grote bomen die in 1860 aangeplant zijn, ja qua bloemen is het nu minder maar in de zomer zal het hier prachtig zijn. De tuin is niet zo groot maar er tegenover is een groot park waar we ook nog even door fietsen, dan gaan we weer terug naar de CP. Gelukkig hebben we het droog gehouden en achter in de middag slechts af en toe weer een paar druppels maar dan begint het wel behoorlijk te waaien.

We merken dat we in een andere deelstaat zijn met andere corona regels. Toen we in Lübeck binnen in het restaurant vroegen of we ons niet hoefden aan te melden met Luca, er zat nl een sticker over geplakt, zei de man, nein das ist vorbei. Terwijl toen we in de kerk in Lübeck met de lift omhoog gingen, de toren in, werd ons weer naar de QR code gevraagd net zoals op de camping daar. Gisteren in Wismar notabene buiten op het terras werd ook gevraagd of we ons al aangemeld hadden. Iedere deelstaat bepaalt zijn eigen wetten en regels, ach we doen gewoon maar mee. Wel is overal standaard het mondkapje op ergens binnen, bv in het restaurant in Lübeck als je naar het toilet ging.

Aan het eind van de straat de Dom.

Vanmorgen weer op de fiets naar de stad, nu iets minder druk dan gisteren hopen we. Eerst maar naar de Dom, ook een die i.o.v. Heinrich der Löwen gebouwd is. De inrichting is vrij sober, het drieluik van de kruisiging op het altaar is eigenlijk nog het mooist. Het triomphkruis ziet er zeer kitcherig uit. Alles ziet er ook hier weer stoffig en niet onderhouden uit. We hebben al een paar keer in een kerk gezien dat men het Erntedank viert, het altaar staat vol met bloemen, pompoenen etc.

Bij het marktplein en de Dom is de Altstadt, hier zijn wat oude oorspronkelijke straten. Loop je iets verder dan zie je de oude DDR, rommelig, vergane glorie. Ook hier natuurlijk de grote winkelstraten met de bekende winkels. Qua stad vonden we het minder dan Wismar, dat er veel verzorgder uit zag. Toch kwamen we hier 3 x een groep met een gids tegen en dat op maandagmorgen, er valt dus toch veel over te vertellen. Maar de grootste trekpleister is toch het slot denk ik.

We hebben vandaag weer een droge dag gehad, morgen komt er weer regen aan geen dag om te fietsen rond de meren bv., dus trekken we weer verder. Toch hebben we tot nog toe erg getroffen, de regen die we gehad hebben was pas rond 6 uur en dan ‘s avonds en ‘s nachts.

Nieuw

19/01/2024, 14:46
de-eifel 2023 Eind december hebben we een kleine trip van 2 weken gemaakt, via Brabant, Limburg naar de Eifel. 21 -12 zijn we vertrokken en 3-1 waren we...