Fiskardo

2021

Assos

Van Sami naar Assos is maar een klein stukje, je steekt dan van de oostkust over naar de westkust. Vlak voor Assos ligt het mooiste, bekendste strand van Kefalonia, Myrtos Beach, geen “georganiseerd” strand. Het ligt prachtig maar we rijden niet naar beneden, ik zie toch ± 8 campers staan, naast elkaar. Het is nu half 11 maar over een paar uur staat het er vol met auto’s denk ik.

Klein stukje verder ligt Assos, heel mooi gelegen, we vermoeden al dat dit ook niks gaat worden maar rijden wel naar beneden. De smalle straat door naar beneden en we vinden nog net een parkeerplek. Echt druk is het nog niet maar er is hier weinig parkeergelegenheid. Marinus houdt het voor gezien en gaat bij het kleine strandje in de schaduw op een bankje zitten. Ik loop toch het dorp even in, dit zijn eigenlijk plekken die je in voor en naseizoen moet bezoeken maar ja dat is nu even allemaal anders.

Het mooi gelegen Assos.

Toen de Venetianen hier zaten vroegen de Grieken ze een burcht te bouwen ter verdediging voor de Turken, die destijds al op Lefkas zaten. Er is op het schiereilandje een hele grote burcht gebouwd met enorm veel geld in 2 jaar tijd. De muren hebben een lengte van 3 km. De vorige keer was het te warm om naar boven te lopen nu helaas ook. De rit verder over het eiland richting Fiskardo is prachtig, het is een mooi deel van het eiland. Het is natuurlijk ook zaterdag dus de Grieken zijn zelf ook op pad naar strand voor de verkoeling.

Fiskardo

We proberen het strandje voor Fiskardo waar we in 2011 stonden, Emblisi Beach. Maar we zien al aan al de geparkeerde auto’s langs de weg dat dit het ook niet gaat worden. Jammer is een mooi plekje. We rijden een stukje langs de oostkust weer naar beneden. Het wordt hier al wat minder druk en bij Foki beach zien we een leuke kleine baai met veel bomen bij het water. We kunnen er alleen niet parkeren maar 100 m verder is een grote plek waar we kunnen staan. N38.452917º E20.578402º Bij het strand is ook een taverna vandaar de geparkeerde auto’s, op het strandje is het niet druk. Olijfbomen voor de schaduw en men heeft van boomstammen zitplekken gemaakt.

We rijden om 3 uur weer terug richting Fiskardo en ik had op de heenweg al een kleine plek bij het water gezien. N38.457918º E20.579254º We kunnen er precies staan, hebben geweldig uitzicht over het water met de vele zeilboten en grote jachten. Een geweldige plek van alles te zien op het water en de boten, zoals personeel dat zich suf poetst. We kijken uit op het eiland Ithaka wat hier vlak bij ligt. En we hebben ook nog een trappetje naar het water zodat we ook hier nog even kunnen zwemmen.

Een heel klein plekje maar met een mooi uitzicht op de ingang van de haven.

‘s Avonds een wandeling door het dorp gemaakt, ongelooflijk wat een kermis. Fiskardo is bij de jachten en zeilboten enorm populair en dan vooral de grote. We zitten nog lang buiten, de boten varen nog steeds af en aan. Ondanks dat de plek naast de weg is hebben we een rustige nacht gehad maar de volgende morgen gaan we vroeg weg want dan hebben we vol de zon op de voorkant. Gisteravond al gekeken waar we kunnen staan bij de haven om met de boot naar Lefkas te gaan om 11.15. Nauwelijks plek dus, bij het boekingskantoor horen we ook dat de boot van 11.15 volgeboekt is, dan wordt het die van 2 uur.

Maar we mogen om 11 uur even naar beneden rijden misschien lukt het. We dachten eerst hier nog een dag te blijven en ‘s avonds met een boot over te gaan maar dat gaat het niet worden, we vinden het te druk. Verkeerde planning we hadden het kunnen weten maar wilden na 6 dagen camping toch weer weg. Er staat een hele lange rij met vooral Roemenen en Bulgaren maar het lukt we hebben de laatste meters wat een mazzel. Gelukkig hadden we onze internationale QR code al gedownload zodat er geen formulieren ingevuld moesten worden. Nog betalen (€95,10 camper +2 pers,) en achteruit de boot op het is altijd een chaos, 10 minuten te laat vertrekt de boot, maar rond 1 uur rijden we bij Nidri Lefkas op.